Honda и Nissan водят преговори за задълбочаване на връзките, включително възможно сливане, най-ясният знак досега за това как японският някога привидно непобедим автомобил индустрията се прекроява от предизвикателствата на Tesla и китайските конкуренти, информира Ройтерс
Обединени Honda и Nissan биха създали компания за 54 милиарда долара с годишно производство от 7,4 милиона автомобила, което я прави третата по големина автомобилна група в света по продажби на автомобили след Toyota и Volkswagen
Двете фирми вече бяха сключили стратегическо партньорство през март за сътрудничество в разработването на електрически превозни средства, но задълбочаващите се финансови и стратегически проблеми на Nissan през последните месеци добавиха още повече необходимост от по-тясно сътрудничество с по-големия конкурент Honda.
Миналия месец Nissan обяви план за спестяване на разходи в размер на 2,6 милиарда долара, който включва съкращаване на 9000 работни места и 20% от глобалния производствен капацитет, тъй като спадът на продажбите в Китай и САЩ доведе до 85% спад в печалбата през второто тримесечие.
„Тази сделка изглежда е по-скоро за спасяване на Nissan, но самата Honda не лежи на лаврите си“, каза Санширо Фукао, изпълнителен сътрудник в изследователския институт Itochu. „Паричният поток на Honda ще се влоши през следващата година и нейните електромобили не вървят толкова добре.“
Акциите на Nissan, третият по големина производител на автомобили в Япония, скочиха с повече от 22% в търговията в Токио в сряда, докато акциите на Honda, вторият по големина, се понижиха с 2,3%. Акциите на Mitsubishi поскъпнаха с 13%.
Преговорите между Honda и Nissan, съобщени за първи път от вестник Nikkei, ще позволят на компаниите да си сътрудничат повече по отношение на технологиите и ще им помогнат да създадат по-страшен вътрешен конкурент на Toyota.
Дискусиите са фокусирани върху намирането на начини за засилване на сътрудничеството и включват възможността за създаване на холдингова компания, казаха хората, които отказаха анонимност, тъй като информацията не е оповестена публично.
Компаниите също така обсъждат възможността за пълно сливане, според един от източниците, както и разглеждат начини за сътрудничество с Mitsubishi Motors, който е най-големият акционер с 24% залог.
Honda, Nissan и Mitsubishi заявиха, че нито една от компаниите не е обявила сделка, въпреки че Nissan отбеляза, че тримата автомобилни производители са казали по-рано, че обмислят възможности за бъдещо сътрудничество.
Френският автомобилен производител Renault, основен акционер в Nissan, заяви, че няма информация и отказа коментар.
Пазарната капитализация на Honda е около 44 милиарда долара, докато тази на Nissan е около 10 милиарда долара след скока на цените в сряда, което означава, че пълното сливане би било по-голямо от гигантската сделка за 52 милиарда долара между Fiat Chrysler и PSA през 2021 г. за създаване на Stellantis.
Тайванската Foxconn, която произвежда iPhone на Apple и се стреми да разшири своя зараждащ се бизнес за договорно производство на електромобили, се е обърнала към Nissan, за да вземе контролния дял, съобщи Bloomberg News в сряда, цитирайки източник, запознат с материята.
Foxconn не отговори веднага на искане за коментар, докато говорител на Nissan отказа да коментира доклада за Foxconn.
ПРОМЯНА НА ПЕЙЗАЖА
През изминалата година ценова война за електромобили, започната от Tesla, засили натиска върху всички автомобилни производители, които губят пари от превозни средства от следващо поколение. Това оказва натиск върху компании като Honda и Nissan да търсят начини за намаляване на разходите и ускоряване на развитието на автомобилите, а сливанията са важна стъпка в тази посока.
„В средносрочен и дългосрочен план това е добре за японската автомобилна индустрия, тъй като създава втора ос срещу Toyota“, каза Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Intelligence Laboratory.
„Конструктивното съперничество с Toyota е положително за доста стагниращата японска автомобилна индустрия, когато трябва да се конкурира с китайските автомобилни производители, Tesla и други.“
Всяко сливане би се сблъскало със сериозен контрол от страна на САЩ и новоизбраният президент Доналд Тръмп обеща да заеме твърда позиция по отношение на вносните превозни средства, включително заплаха с 25% мита върху превозните средства, доставяни от Канада и Мексико. Той може да поиска отстъпки от Honda и Nissan, за да одобри всяка сделка, казаха представители на автомобилната индустрия.
Honda и Nissan произвеждат автомобили в Мексико.