Отломки от изчезналата подводница "Титан" бяха намерени близо до останките на "Титаник" в четвъртък, пет дни след започването на мащабна издирвателна операция, когато корабът загуби връзка с кораба-майка.
Контраадмирал от бреговата охрана на САЩ Джон Маугер каза, че корабът е претърпял "катастрофална имплозия", убивайки всичките петима души на борда.
Ето хронология на събитията:
Неделя: Титан стартира от помощния кораб Polar Prince около 9 сутринта и започва своето 2-часово гмуркане до останките на Титаник. Той губи контакт с кораба 1 час и 45 минути след спускането си, като последната им връзка с повърхността е била в 11:47 сутринта, казват служители. Бреговата охрана на САЩ е предупредена и издирвателните операции започват по-късно същия ден. Военноморските сили на САЩ откриват акустична сигнатура, съответстваща на имплозия, и предават тази информация на командирите, ръководещи издирването, каза високопоставен служител пред CNN. Но звукът е определен като „не окончателен“, казва служителят и търсенето продължава.
Понеделник: Бреговата охрана на САЩ и Канада продължава издирването на повърхността и под повърхността. Канадски самолет и два самолета C-130 извършват въздушно и радарно търсене, а сонарни буйове са разположени, за да слушат звуци във водния стълб. Длъжностни лица казват, че ако подводницата е все още непокътната, се очаква да има между 70 и 96 часа животоподдържане. Бреговата охрана на САЩ казва, че нейният приоритет е локализирането на кораба. Британският бизнесмен Хамиш Хардинг е идентифициран като един от пътниците.
Вторник: Сонар улавя блъскащи звуци изпод водата на интервали от 30 минути, според вътрешна бележка на правителството. Бреговата охрана на САЩ казва, че подводни шумове са били засечени и от канадски самолет P-3, но търсенето „е дало отрицателни резултати“. Издирването се разширява в мащабна международна операция с подводни дейности. Още кораби и самолети се присъединяват към мисията. Другите членове на екипажа са идентифицирани като Стоктън Ръш, главен изпълнителен директор и основател на OceanGate, пакистанският милиардер Шахзада Дауд и неговият син Сулеман Дауд и френският гмуркач Пол-Анри Наржеоле.
Сряда: Бреговата охрана на САЩ разширява обхвата за търсене, тъй като се смята, че очакваните нива на кислород в подводницата са достигнали критични нива. Разполага се флотилия от кораби и специализирано оборудване, включително спасителна система на ВМС на САЩ, способна да извади плавателни съдове от дъното на океана. Чуват се още трясъци и оборудването за дистанционно управлявано превозно средство (ROV) се премества, за да се опита да ги определи, но не дава резултати. Повдигат се въпроси относно безопасността на подводницата, включително това, че операторите OceanGate Expeditions отказаха преглед на безопасността на Titan.
Четвъртък: Дистанционно управлявано превозно средство достига морското дъно за първи път, докато нови, високотехнологични кораби и медицински персонал се придвижват към мястото за търсене, като усилията достигат ключов момент. Около обяд Бреговата охрана на САЩ казва, че поле от отломки е било открито в района на търсене и по-късно се оценява, че е от външното тяло на подводницата. OceanGate казва, че пътниците са „за съжаление изгубени“. В актуална информация бреговата охрана на САЩ казва, че са открити пет основни отломки от подводницата и са „в съответствие с катастрофалната загуба на барокамерата“. Около 15ч. контраадмирал Джон Маугер, казва, че плавателният съд е претърпял „катастрофална имплозия“, убивайки всичките петима на борда. Местоположението на подводницата е било в зона, която е била на около 1600 фута от останките на Титаник, и служители казват, че работят, за да съставяне на хронологията на случилото се.
Какво е "катастрофална имплозия"?
Обратното на експлозията, имплозията е, когато обект внезапно и яростно се срути върху себе си. На тези дълбочини има огромен натиск върху подводницата и дори най-малкият структурен дефект може да бъде катастрофален, казаха експерти. А налягането там, където пооследно е бил Титан, преди да изгуби връзка с повърхността, е 350 пъти над налягането на Земята. Всяко малко изтичане може да причини незабавна имплозия, която да унищожи кораба“, каза Том Мадокс, главен изпълнителен директор на Подводни съдебни следователи, участвали в експедиция на Титаник през 2005 г.
Екипажът щеше ли да разбере какво се случва? При толкова голям натиск върху подводницата, имплозията щеше да се случи за части от милисекунда. Катастрофална имплозия се случва при 1500 мили в час, каза Айлийн Марти, бивш военноморски офицер и професор във Флоридския международен университет, пред CNN. „Необходимо е повече от това – отнема около 0,25 повече от това – за човешкия мозък дори да осъзнае, че се случва. Така че … цялото нещо щеше да се срине, преди индивидите вътре дори да осъзнаят, че има проблем“, каза Марти. „Те умряха по начин, по който дори не осъзнаха, че са на път да умрат. В крайна сметка, сред многото начини, по които можем да преминем, това е безболезнено.“