Изготвена и одобрена е Областната аптечна карта за област Кюстендил, предстои изпращането й към Министерство на здравеопазването, информират от Пресцентъра на Областна администрация-Кюстендил.
На свое заседание вчера Комисията, включваща представители на различни здравни институции и деветте общински администрации, одобри Аптечната карта, изготвена в изпълнение на заповед и съгласно методика на здравното министерство. По време на заседанието експертите също така обсъдиха и дадоха препоръки относно оптимизирането и подобряването на медицинските услуги на областно и национално ниво.
Комисията излезе с препоръки относно целенасочени промени в нормативната уредба, както и с определянето на субсидия, която да поощри разкриването на денонощни и общински аптеки.
Представители на здравните организации изказаха мнение, че са необходими сериозна промени и държавна политика, които да бъдат своевременни и в интерес на хората.
Обсъдена бе и възможността в отдалечените населени места да има организирана доставка на медицински изделия и медикаменти, или да се търсят варианти за разкриване на общински аптеки.
По отношение на проблема с денонощните аптеки се даде предложение желаещите търговци да бъдат подпомогнати със субсидирано работно място или друг вид субсидия.
От изготвеното и представено становище на Комисията стана ясно, че на територията на област Кюстендил функционират 45 броя аптеки, при необходим минимален брой 55. По общини броят им е както следва: 19 аптеки в гр. Кюстендил, 19 аптеки в гр. Дупница, в гр. Бобов дол – 2, в гр. Сапарева баня – 2, в гр. Бобошево – 1, в гр. Рила – 1 аптека и в гр. Кочериново – 1 аптека.
Аптеките са концентрирани основно в големите общини, а в малките населени места се усеща неудовлетвореност на населението по отношение на снабдеността с лекарствени средства.
На територията на област Кюстендил има една функционираща аптека с денонощен режим на работа.
Магистър-фармацевтите на територията на област Кюстендил са 88, при необходим минимален брой 146. Помощник-фармацевтите са 53-ма, при необходим минимален брой 80 и друг персонал, работещ в аптеките – 43 лица.
„Благодаря ви, че се включихте с данни, които предоставихте, с експертно мнение и с препоръки при изготвянето на Областната аптечна карта. Изказвам специални благодарности към РЗИ, които всъщност обобщиха цялата тази информация“, коментира зам. областният управител Валентина Караганова, която председателства заседанието.
Караганова поясни, че целта на Областната аптечна карта е да „заснеме“ актуалното състояние на аптечната мрежа по видове дейности и обезпечеността с работещи магистър-фармацевти и помощник-фармацевти. Документът съдържа данни за географско-демографската характеристика на областта, здравно-демографската характеристика на населението в областта, структура и потребление на лекарствени продукти за домашно лечение от населението на територията на областта, броя, видовете дейности и разпределението на откритите аптеки на територията на областта и др.