Разширената блокада в Индия, за ограничаване на коронавируса, затвори училищата, работните места, индустриите, транспорта и принуди хората да стоят у дома, но това доведе и до неочакван бонус в страната с шест от 10 от най-замърсените градове в света: по-чист въздух, съобщава АП.
"Огромна промяна", коментира Кунал Чопра, който страда от хроничен бронхит и чиито сутрешни разходки вече не започват с инхалатор. "Въздухът е много по-свеж и проблемите ми с дишането намаляха."
Индия е с най-високата смъртност от замърсяване в света с повече от 2 милиона души всяка година, според доклад от декември 2019 г. от Глобалния алианс за здраве и замърсяване.
На 25 март, първия ден на блокирането, средните нива на ПМ 2,5 намаляха с 22%, а азотният диоксид - който идва от изгарянето на изкопаеми горива - спадна с 15%, сочат данните от замърсяването на въздуха, анализирани от Центъра за изследвания на енергетиката и чист въздух.
"Това е изключително време", обяснява Анумита Ройчоудхари, изпълнителен директор на Центъра за наука и околна среда, организация за научни изследвания и застъпничество в Ню Делхи. Тя приписва спада на замърсителите във въздуха на по-малко превозни средства на пътя, затворени строителни дейности и фабрики. "Хората са по-уязвими по време на пандемия в райони с високо замърсяване. Нашите дробове и сърца вече са компрометирани и не можем да се преборим с вируса", допълва тя.
Индия съобщава за близо 20 000 потвърдени случаи на COVID-19 и над 600 смъртни случая. Строгите мерки за блокиране, които ще бъдат премахнати на 3 май, повлияха и на реките в Индия.
Снимки на бистри води на Ганг, най-дългата река на Индия, считана за свещена от индуисите, ентусиазираха социалните медии няколко седмици след затварянето. Индийският орган за наблюдение на замърсяването заяви, че водата дори е станала годна за къпане в някои райони, според наблюдение в реално време, разположени по реката с дължина 2,575 километра. Неотдавнашен анализ на контролния съвет за замърсяване в Делхи установи, че качеството на река Ямуна, протичаща покрай Ню Делхи, също се е подобрило по време на блокадата. Докладът посочва намаляване на оттока от 28 индустриални клъстери и по-малко боклук.
"Блокадата ясно ни показа какви са основните източници на замърсяване", коментира Вимленду Джа, природозащитник и основател на Swechha, неправителствена организация, помагаща на младежите в борбата с изменението на климата. "Замърсени води се вкарват в нашите реки и това е основната причина, поради която нашите реки са черни."
Джа и други експерти предупреждават, че подобренията в околната среда могат да бъдат краткотрайни, тъй като в крайна сметка правителството ще премахне блокадата и икономическата активност ще се възобнови.
"Как една блокада само за няколко седмици успя да постигне това, което правителствата не можеха за десетилетия", допълва Джа, който вярва, че властите трябва да изучават данните, събрани по време на блокадата, за да разработят по-добри екологични политики.
Но не всички мислят така. Ашок Мандал, шофьор на рикша в Ню Делхи, прекарва часове в търсене на пътници по улиците и не намира такъв. Свикнал да печели поне 400 рупии (5 долара) всеки ден, превозвайки пътници в жилищен квартал, доходите му са намалени до оскъдните 70 рупии ($ 1) за събиране и доставка на хранителни стоки.
"Чистият въздух не означава нищо за мен. Просто се опитвам да оцелея всеки ден", обяснява Мандал.