1. Господин Карагеоргиев, какво представлява сдружението, чийто председател сте и което е организира петиция за изборна реформа у нас?
Сдружението „Родина,Общество,Държавност“ е учредено на 08.11.2018 г. от съмишленици в цялата страна, които търсихме отговор на въпроса- Какви са причините „преходът“ в родината ни да не донесе развитието и просперитета на България за която мечтаехме всички .За съжаление виждаме, че сега имаме огромна корупция, бедност, упадък на държавните институции и дълбока демографска криза!?
След много срещи и проведени разговори с граждани и направен сериозен анализ, както на политическата система и държавното управление в България, така и на действащите закони ние стигнахме до извод, че постоянната криза в България и силно негативните резултати се дължат на тоталната липса на отговорност към народа от страна на избраните във властта политици. Политическата и морална безотговорност на избрани депутати, министри, назначени висши държавни служители се пренася във всички сектори на обществения живот.
Разглеждайки политическите системи на държави в Европа и света, които са водещи във всички показатели ,които определят висок жизнен стандарт на хората, установихме, че във всяка от тях има приети работещи демократични механизми, които определят отговорността на избраните представители във властта пред цялото общество.
Не може да разчитаме, че отговорността в управлението съществува, когато кандидатът за власт декларира пред избирателите, че ще е почтен, отговорен и ще изпълни своите обещания. Отговорността на политическата класа не е въпрос на шанс или случайно явление, а се дефинира в ясно разписани закони и правила. Закони и правила, които задължават властта да произтича от народа, както е записано в Конституцията на Република България. Закони и правила, които дават възможност във всеки един момент избирателите да санкционират избраните представители, ако те не вършат своята работа и не изпълняват поетите ангажименти към своя народ.
Системата по която се избират депутати, президент, кметове, общински съветници и евродепутати и възможността гражданите с избирателни права да отзовават свойте избраници са ключови инструменти, които определят отговорността на политическата класа.
От 3 години информираме българските граждани за необходимостта от кардинална реформа в Изборния Кодекс и вече назря необходимостта да организираме национална гражданска инициатива „Изборна реформа в България.
2.Какви цели точно си поставяте?
Основните ни цел е България да се превърне в най-добрата държава за живеене за всички български граждани, като спрем да се делим или противопоставяме един на друг .Това е напълно възможно, ако всички работим за тази общонационална цел и отстраним причините, които водят до разделение, упадък във всички сектори, корупция и бедност. Първата стъпка по новия път е да можем да избираме личности, а не партии с техните партийни листи и съответно да можем да отзоваваме тези „избраници“, когато явно не работят в интерес на България, а са във властта само за лична изгода и създаване на привилегии за определени кръгове. Това е възможно да се случи с приемането на нова избирателна система и действащ механизъм за отзоваване от избирателите, които са инструменти за почистване на политиката от „ гнили ябълки“. Никой „месия“ или супермен не е в състояние да почисти „Авгиевите обори“ в политиката и държавните институции. Това е възможно само с изграждането на действаща система от правила и закони, които чистят и предотвратяват замърсяването.
Ако си припомним легендата за героя Херкулес, колкото и да е силен, той не е в състояние сам да почисти „Авгиевите обори“ и премества реката, която свършва непосилната работа вместо него.
3. Какво представлява изборната реформа, предлагана от вас?
Национална гражданска инициатива „Изборна реформа в България“ има за цел с подкрепата на голяма част от българските граждани да предложи на Народното Събрание на Република България въвеждане на нова избирателна система „Единичен Прехвърляем Вот“ за парламентарни, местни, президентски и европейски избори в страната и въвеждане на работещ механизъм за отзоваване от страна на избирателите на вече избрани представители за всички изборни длъжности.
Предложенията, търсещи подкрепа от гражданите, са формулирани от Национална гражданска инициатива „Изборна реформа в България“ по следния начин:
1. Да се въведе в България пропорционална избирателна система „Единичен Прехвърляем Вот“ за всички видове избори.
2. Да се въведе работещ механизъм за отзоваване от избирателите на депутати, кметове, общински съветници и президент и по време на мандата.
Събитията през последните 32 години показаха че сега действащата пропорционална избирателна система с партийни листи е една от основните причини за развитието на политико-олигархичният модел в България. Българските граждани през „прехода“ не са имали възможност да номинират пряко или да изберат личностите, които те искат за свои представители във властта, а винаги са избирали между партии и техните партийни листи.
Хората не са имали възможност да отзоват депутат, кмет, общински съветник, президент, ако той явно и целенасочено не е работил в интерес на обществото.
Сега действащата пропорционалната избирателна система (ПИС) с партийни листи допусна в България създаването на партийни машини, оглавявани от „вождове“. Това са организации, които подхранват корупцията, зависимостите в политиката и колективната безотговорност в управлението на държавата. Избирателната активност на българските граждани намалява с всеки изминал избор и е вече под 30 %, а това показва силното недоверие на народа към действащата избирателна система и към излъчените чрез нея представители във властта.
Разбира се всеки гражданин ще си зададе въпроса, какво по различно му предлагаме с новата избирателна система. Добре е да се знае ,че при пропорционална избирателна система „Единичен Прехвърляем Вот“(ЕПВ) всеки избирател ще може да избира от кандидатите личностите, които той одобрява и да ги подрежда по реда на своето собствено предпочитание, без значение от коя партия са. Ако желае ще може да избере и само кандидати от една партия , ако желае ще може да избере и независими кандидати, ако желае ще може да избере и кандидати от различни партии , но най-важното е, че избирателят ги подрежда по реда на собственото си желание. Гласът му винаги се отразява точно и няма да се загуби. Дори и най-предпочитания от него кандидат да не бъде избран, гласът му ще се прехвърли на следващия най-харесван от него кандидат. Няма втори тур и се изключват възможности за задкулисни договорки между партии и лобита. Силно се намалява влиянието на купения и корпоративен вот. Подобрява се коалиционната култура и демократичността на партиите, като по естествен път се повишават изискванията всички те да работят в интерес на народа си.
Кой гражданин би предпочел да посочи в бюлетината, като свое първо, второ или трето предпочитание кандидати за депутат, кмет, общински съветник, президент, личности които не решават неговите проблеми и не изпълняват поетите обещания!?
Коя партия би излъчила подобни кандидати, ако иска да спечели изборите!?
Въвеждането на действащ механизъм за отзоваване от гражданите на избраните представители и по време на мандата дава възможност на избирателите да отзовават чрез подписка „избраници“, които не работят за благото на България и благосъстоянието на народа. Отзоваването е възможно по всяко време на мандата на избраните представители. Това дава на всеки един от нас демократичната възможност да санкционираме тези, които ви лъжат и тези които са Ви излъгали. Този механизъм пряко зависи от голяма част от гражданите с избирателни права, а не от партийните ръководства или от други структури назначени от политиците. Възможността за противодействие на обществото срещу злоупотреби на политическата класа и лошо управление на държавата ще е реална и установена със закон. Към настоящия момент, народът има силно ограничени възможности за контрол на дейността на политиците. Времето е показало, че справедливите протести на гражданите, като инструмент за промяната не са достатъчно ефективни за гарантиране на реалната отговорност на политическата класа и всички ние усещаме на гърба си последствията от подмяната на едни зависими и безотговорни политици с други такива.
4.Какви са резултатите, които очаквате да бъдат постигнати?
Обикновените граждани в момента имаме силно ограничени възможности за постигане на исканията си. Ние използваме една от тях. Разбира се крайното решение по предложенията подкрепени от хората чрез подписка ще вземе Народното Събрание. Депутатите обаче са длъжни по закон да разгледат предложенията на гражданската инициатива и дори да не ги приемат, да представят публично аргументите си против предложенията. Добре ще бъде да обяснят, защо носенето на регламентирана отговорност от политиците пред народа, не е добре за България. На този етап не мога да прогнозирам колко български граждани ще подкрепят инициативата, но се надявам, че подкрепата ще е силна и веднъж завинаги ще приключим с порочната и остаряла избирателна система. Успешната инициатива и изборната реформа ще доведат до силен контрол на гражданите върху политиката и вземането на важни решения.
5. Как очаквате да привлечете повече съмишленици?
Повече съмишленици ще привлечем с добра информационна кампания от наша страна. Възприемането в България на избирателната система „Единичен Прехвърляем Вот“ по модела в Ирландия си има силни предимства и е подходяща за нашата действителност.
В Ирландия, Малта, Шотландия, Австралия, Нова Зеландия, Уелс се използват варианти на приблизително пропорционалната система „Единичен Прехвърляем Вот“ (ЕПВ). При нея бюлетината представлява автоматично разбъркан списък с кандидатите на всички партии. Гласоподавателят избира няколко от тях и ги подрежда по ред на предпочитание. При броенето на гласовете първо се определя т.нар. квота на Друум – минималният брой гласове, необходими за избора на един представител. Ако първият избран по Ваше предпочитание кандидат от бюлетината премине квотата,той е директно избран. Гласовете в излишък над квотата на избрания кандидат не се губят, а се прехвърлят пропорционално към вторите предпочитания посочени във всички бюлетини подадени за кандидата. Най-слабо представилите се кандидати отпадат един след друг от изборното съревнование, но гласовете подадени за тях не се губят, а също се прехвърлят пропорционално на второто предпочитание и така докато определени кандидати получат достатъчно подкрепа и мандатите бъдат разпределени. Всичко това се случва в изборния ден /няма втори, трети тур/ и е на основание на точния избор на гласоподавателите в реално време и лично изразените предпочитания към кандидатите.
Списъкът на кандидатите в бюлетината е разбъркан автоматично за всеки избирателен район, за да се избегне т.нар. „магарешки вот“, при който избирателят контролирано повтаря дословно отпечатаната подредба. Освен това избирателните райони са с малък магнитуд (брой представители), обикновено нечетно число от 3 до 7,като в тях могат да се кандидатират само местни личности (няма „парашутисти“). Малкият брой представители увеличава личната отчетност на всеки кандидат, а нечетният брой повишава конкуренцията между партиите. Тази система стимулира вътрешнопартийната конкуренция между кандидатите. Тя също така дава шанс на малките партии и на независимите кандидати, защото хората гласуват преди всичко за личности, които познават. При ЕПВ няма праг за влизане на партиите в парламента и съответно не се губят гласове. У нас заради 4-процентния праг се губи до една четвърт от гласовете. Мажоритарният вариант на тази система (при избирателни райони с един представител) е известен като Алтернативен вот.
Този вариант „Алтернативен Вот“ се прилага при изборите за кметове и президент, и може да се използва също в гласуване при частични избори след отзоваване или след оставка на конкретен избран представител.
Понеже Единичен Прехвърляем Вот е приблизително пропорционална избирателна система, тя се използва и за изборите за Европейски парламент.
В крайна сметка най-добри съдници за достойнствата на дадена избирателна система са хората, които я използват. Ще кажете, има ли страна, в която хората да харесват избирателната си система? Оказва се, че има – това е Ирландия. Там използват ЕПВ с магнитуд на парламентарните избирателни райони от 3 до 5 (3, 4 или 5) места.
През 2002 г. парламентарна комисия от всички партии в Ирландия разглежда аргументите „за“ и „против“ промяна на системата ЕПВ с друга избирателна система. Тя заключава, че обществеността е силно привързана към ЕПВ и че подмяната ѝ с която и да е друга система ще намали влиянието на отделния избирател. В популярния сайт Quora9 на въпроса „Какво мислят ирландците за тяхната избирателна система?“ най-одобряваният отговор към момента (над 70 %) е положителен, а повечето коментари започват с думите: „Обичаме я!“ .
Имайки предвид на колко много места хората откровено мразят избирателните си системи, ирландският народ се оказва мъдър и държи да има свои истински представители, носещи отговорност .Тяхната избирателна система балансира доста добре, както лична отчетност чрез пряк избор, така и местното представителство и пропорционалност в парламента.
Единичен Прехвърляем Вот е идеалната система за европейските избори и държавите Ирландия и Малта я прилагат. Закономерно, ирландците са народът с най-положително отношение към Европейския съюз. Те просто се чувстват справедливо представени в него.
Интересен факт е, че Ирландия е в топ 10 на държавите в целия свят по всички положителни класации по отношение на стандарта на живот на жителите си. БВП на глава от населението в страната е 77771 долара на година и тя е на 4-то място в света по този показател. Населението на Ирландия нараства най-бързо в цяла Европа .Това не се дължи на значителни военни или природни ресурси, а се дължи на правилата по които е устроено обществото им. Характерно за Ирландия е, че тя е пословична с неутралитета си по отношение на военни конфликти, както и Швейцария, която също се управлява с прякото участие на народа си.
Многократно дадох пример със системата в Ирландия , но това е единствено, за да може хората да са добре информирани и да направят най-добрият избор. Избор, който да е разумен, аргументиран и да отговаря на възможностите на нашата родина България.
Тъй като няма идеални системи създадени от хора и за да е по-ефективна предлаганата избирателна система, ние от национална гражданска инициатива „Изборна реформа в България“ предлагаме да се приеме и механизъм за отзоваване на избраните представители и по време на мандата от страна на българските граждани с избирателни права. Това ще гарантира на избирателите, че дори да сгрешат в избора си, увлечени от популизъм и демагогия на политик ,те ще имат възможност да поправят грешката си, без това да предизвиква непрекъснати протести и политически кризи в държавата. За да се отзове определен представител е необходимо голяма част от гражданите с избирателни права да подкрепят подписката. Обикновено в демократични държави това са най-често 10 % от всички избиратели-Великобритания, САЩ , Швейцария и др.
Всичко това го обясняваме на хората ежедневно и ще продължим.
6. С какво това ще промени живота на обикновения българин?
За да промени живота на хората към добро, трябва да развием икономиката си ,която е единствения източник на по-високи доходи за хората. Необходимо е да престанем да търсим „спасителя“ и да запретнем ръкави ,като променим правилата на играта. Както винаги се случва, кръговете притежаващи властта и парите ни предлагат някой фалшив „месия“, с цел да запазят и увеличат властта и привилегиите си. В дългосрочен план тези процеси са пагубни също и за формирания елит, тъй като производителят на благата-народът постепенно мигрира и загива, а елитът се „самоизяжда“ или бива замене от чужд елит. Разбира се от позицията на хора живеещи добре и ползващи повече блага и привилегии, представителите на управляващия елит не мислят за риска и са се откъснали от собствения си народ. За да не бъдат ограбвани и пропилявани усилията на цялото общество от безотговорни политици е важно в бъдещ момент изборът на представители във властта да е пряк и да има възможност за контрол на дейността им от всички хора. Промяната към по-добро в живота ни започва от осъзнаването на причините породили несгодите ни и минава през тяхното премахване. Смяната на хората ,които ни управляват при сегашната система не води до подобрения в живота ни и е време да ни светне червената лампичка .
7. Очаквате ли отпор от политиците?
Отпор ще има със сигурност. Това е промяна, която обръща на 180 градуса политическата система и за сега плаши партиите и техните лидери. Промяната ще изисква от партиите да номинират в изборите личности, които имат авторитет и доверие от местните общности. Присъствието на послушковци, службогонци и компрометирани кандидати в изборите ще изчезне. Има и добра новина за политиците и тя е,че ако работят добре и честно ,те ще управляват дълго и ще се ползват с доверието на народа си.
Съпротивата на политиците не е толкова важна, тъй като тя може да бъде преодоляна.По-важно е обикновените хора да осъзнаят, че е тяхна отговорност да избират и отзовават представителите си във властта и когато лековерно делегират тези свои права на „вождовете“, не ни очаква подобрение.
7. Кои са пробойните в сегашната избирателна система?
Пробойни в ПИС с партийни листи има много. Голяма загуба на гласове. Силно влияние на купен и корпоративен вот. Гласуване единствено за партии и техните „босове“,а не за личности. Лидерите редят изборните листи ,а гражданите имат много ограничена възможност за пренареждане само с една преференция. Има голямо отклонение в представителността и много хора не вярват, че депутатите представляват народа. Въобще пропорционалната система с партийни листи в настоящия и вид поддържа зависимостите в политиката и както видяхме,води до корупция и все по-чести политически и икономически кризи.
Ние не искаме да акцентираме върху недостатъците на сегашната система. Избирателната активност на гражданите показва, какво мислят хората за нея. Нашата мисия е да покажем по-доброто, а не по-лошото. Най-важно е какви искаме да бъдем, а не какви сме в момента!