-Г-н Илиев, на последната сесия на Общински съвет казахте, че фирмата за събиране на вземания се справя отлично. Кои случаи й се дават за изпълнение?
-Учудих се на изказванята, че фирмата за събиране на вземания са „бухалки”, едва ли не рекетьори. Няма такова нещо. Служителите са нормални хора, които си вършат работата професионално и отговорно. Работят с уведомителни писма, обаждания по телефона и обикалят по адреси. Откакто работим с тази фирма нямам нито едно оплакване от абонати за оказан натиск, насилие или арогантно поведение от страна на служителите.
Ти Би Ти Консулт-Плевен бе избрана по Закона за обществените поръчки с най-изгоден процент - 6,8 от събраните вземания, сред няколко фирми. С такива фирми за събирания на вземания работят мобилните оператори, енегодружествата, банки, а вече и много ВиК дружества. Не е някаква новост.
-Каква е цифрата на събраните вземания, благодарение на фирмата?
-Към месец април събраните вземания са 140 000 лв. Първоначално възложихме най-тежките случаи, тоест такива с просрочия за 2,5 -3 г. и повече. Тези случаи бяха около 500. След като се уверих, че фирмата работи много добре възложих още 1300 случая на просрочия от година и половина нагоре. Показват много добри резултати и възнамерявам да възложа допълнително случаи за просрочия от 6 месеца нагоре. Тези до 6 месеца съвместно със служители от отдела за вземания ще си ги търси ВиК, за да не се плаща комисион на фирмата.
-Прилагате ли крайната мярка за прекъсване на водоснабдяването на некоректни абонати?
-Разбирам, че положението на хората е трудно, безработицата е голяма. Трудно се покркиват сметките и разходите, но от всички битови разходи водата е най-тънкото перо, най-евтиното, а е жизненонеобходимо. Истина е, че за да бъде спряна водата на некоректен абонат е по-трудно, макар да знаем, че телефонът и токът ще ви бъдат спрени на първия месец, ако не платите. Хората не трябва да си мислят „не могат да ни спрат водата, затова няма да плащаме”. Това е много грешно.
Ако ние не събираме парите си нормално, ВиК ще се затруднява да покрива разходите си и потърпевш ще бъде не само дружеството, но и абонатите. Спирането вода е сложно, особено в блоковете. В такъв случай ни трябва достъп до апартамента, а и след това може собственикът да разпломбира тръбите, да ни отазва достъп и пр.
Постоянно налагаме тази мярка, макар да е крайна. Ако абонатите премахнат пломбите вече говорим за криминално деяние. За момента нямаме такива случаи.
Не искам да се стига до такава санкция, затова е добре хората да плащат редовно сметките си, а ако имат затруднения да идват и да сключват погасителни планове.
-Каква е цифрата на задълженията на ВиК и наистина ли общината е най-голям длъжник на дружеството?
-Да, най-голям длъжник е община Дупница с 250 000 лв., но тя е собственик на ВиК. Здължения на община си стоят, това са стари задължения. От 2007 г. е последният изпълнителен лист.
Текущи задължения на общината са в порядъка на 70 000-80 000 лв. Всяка година ВиК подважда от печалбата си задълженията на община, т.е. печалбата се намалява. Такова беше и решението на ОбС от 2012 г.
От фирмите кой знае какви сериозни вземания нямаме, но с тези, които са в затруднение сме изготвили погасителни планове.
При постъпването ми задълженията на ВиК бяха 937 000 лв. През 2013 г. при мен дойде изпълнителен лист за това, че ВиК-Кюстендил в ликвидация е осъдил ВиК-Дупница за неплащане на вода за 2007, 2008 и 2009 г. Изпълнителният лист беше за 230 000 лв., а след това срещу нас бе предявен допълнителен иск за лихви за още 60 000 лв. Тъй като беше почти на 100% сигурно, че ще спечелят и това дело, аз сключих извънсъдебно споразумение с ликвидатора на ВиК-Кюстендил за 29 000 лв. Така икономисахме 31 000 лв. разходи, както и съдебни такси и разноски. Така реално задълженята отиваха на над 1 милион лева.
Към месец март тази година имаме намаление на задълженията със 158 000 лв., т.е. те са 780 000 лв. Като за почти всички има сключени споразумения и ежемесечно ние си плащаме задълженията. Затова е важно това, което фактурираме на абонатите да събираме, за да може да изчистим старите задължения и да не се трупат нови.
67 000 лв. несъбираеми вземания от заличени фирми ще бъдат заличени, както реши на последната си сесия ОбС.
-Какъв е процентът на събираемост на задълженията към ВиК?
-На месец се фактурират около 160 000-170 000 лв., а събираемостта е от порядъка на 80%. Разбира се, този показател може да е още по-добър и това е една от причините да работим с фирмата за вземания.
-Какво е положението в ромските квартали?
-В ромски квартали има леко увеличение на събираемостта, но слабо. От време на време изпращам екипи за прекъсване на водоснабдяването, но става страшно. Хвърлят камъни, правят скандали, скачат да бият служителите... затова винаги ходим с полиция. Но тези акции поне водят до сключване на споразумение и внасянето на някаква част от задълженията. Има фамилии с по 500-600 лв. задължения.
-Дава ли резултат мярката за ротация на инкасаторите?
-Да, определено. Тази мярка въведох още в началото на управлението. Така се откриха доста кубици неотчетена вода, особено в селата Самораново, Бистрица и Крайници. Увеличението на вземанията е и отчасти поради тази мярка, тъй като щом неотчетените количества излязоха наяве, абонатите сключиха споразумения и започнаха да плащат задълженията си.
-Има ли санкционирани инкасатори?
-Да, има. Един служител е уволнен. Именно в неговата работа бяха намерени най-големи количества неотчетена вода. Има и наказани.
Разбирам, че някъде може да има и умисъл, но в повечето случаи най-вероятно се касае за небрежност от страна на инкасаторите и предоверяване към абонатите. Казват им да отчетат 2-3 кубика, те записват, но така се стига до натрупвания, защото бабата или дядото не може да прецени дали е ползвала повече или по-малко вода, особено когато се полива.
-Какво е качеството на водата и наистина ли има предупреждение от РЗИ за прехолиране?
-Няма такова нещо. Качеството на водата се следи постоянно. Когато има някакво съмнение се правят повече проби. Започнахме с почистването на резервоари. Днес се мият резервоарите на Дренски рид. Водата е добра за пиене, хората няма за какво да се притесняват.
-11 000 лв. печалба на ВиК отива за предпроектно проучване за изграждане на общински минивецове. Къде е най-подходящото място за разполагането им?
-Това е много добра идея. Още в начало на управлението във ВиК казах, че това ще донесе допълнителни приходи на дружеството. Най-подходящо за стартирането на подобна идея ми се струват двата резервоара на Дренски рид. Тепърва обаче ще се направи сериозно проучване и ще стана ясно каква е необходимата инвестиция. Мисля си, че най-бързо и лесно ще бъде изграждането на минивец на Дренски рид. Една централа да започне да работи, пък след това с приходите ще може да се започне втора и така.
-Започна ли ремонтът на сградата и изграждането на подпорната стена на сградата на ВиК?
-Строителната площадка беше открита, но доколкото разбрах в момента се изчаква, тъй като реката е много буйна и трябва водата да се оттегли.
-На сесията съветници Ви се скараха за покупката на нов багер. В какво състояние е техниката на дружеството?
-Техниката е изключително амортизирана. Всяко излизане е свързано с повреда и ремонт. Това е техника на 30 и отгоре години, най-млади са два багера на по 17 г. Последно замерване показа, че самосвалът гори 68 литра нафта на 100 км. Не можах да повярвам и затова направихме второ замерване с комисия. Така е! 68 л/100 км при норма 30 л/100 км. Не приемам критиките за покупката на багера. Първо, че не мога да пратя хората да копаят при аварии с кирки и лопати. Второ, че такава техника е опасна за служителите, трето, че води до значителни и ненужни разходи за ремонт и поддръжка. Освен това покупката на багер е записана в програмата на ВиК, която е утвърдена от ОбС. Имаме нужда от техника и за да може да реализираме допълнителен приход от допълнителни изкопни и ремонтни дейности.
Багерът го взех на лизинг за 107 000 лв. Месечната вноска е по-изгодна от месечната „такса”, която се даваше за поддръжката на стария.
-Българинът разбира от политика и футбол, а дупничани, особено общинските съветници и от ВиК. На какво се дължи според Вас вълненията сред съветнциите?
-През годините се е натрупало мнение, че тук, във ВиК, е гьол с пари. През годините може и да е било така. Ще дам един пример. Преди години Балканфарма е плащала 100 000 лв. на месец, което е покривало заплати и големи разходи. Сега обаче Балканфарма плаща 10 000 лв. Отделно колко фирми вече не работят, затвориха се производства...
Така че нашите приходи намаляват, а паралелно с това авариите и разходите вървят стремително нагоре. Средно на ден има по 3-4 аварии, които струват на дружеството средно по 300 лв. Мрежата, техниката всичко старее, разходите скачат, а приходите намаляват. И да е имало гьол с пари във ВиК, вече няма.