-Г-н Керезиев, вие сте един от организаторите на протестите в Дупница, но каква е целта на железничарската стачка?
-Поставените искания засягат всички, които работят в железниците, въпреки че не всички колеги разбират това. Не може 20 г. да не се правят никакви инвестиции в железопътния транспорт, а да се иска железницата да е конкурентноспособна и печеливша. В Япония в продължение на 10 г. са влагани по 3 милиарда долара на година, за да са железниците им това, което са днес. Така че исканията ни са справедливи. Въпросът е от къде ще се намерят средства най-после и нашата железница да стане европейска.
-Част от служителите в БДЖ обаче заявиха, че не подкрепят протестите. Едната причина е, че не се говори за заплати, а другата, че стачката ще калкулира само загуби.
-Да, действително не се говори за заплати. Но явно колегите не са разбрали точно, защото едно от исканията е срещу замразяването на заплатите. В цялата държава заплатите стоят на едно ниво и не може ние да искаме повече пари. Ето и снощи финансовият министър говори за инфлацията и евентуална индексация на пенсиите. Но инфлацията не е само за пенсионерите, но и за всички българи.
-Какво мислите за евентуалното картелно споразумение между бензиностанциите?
-При положение, че средната заплата в България е под 400 лв. и цените на горивата са като в европейските държави, където заплатите са в хиляди евро, не мога да дам логично обяснение. Дори за себе си.
-Не мислите ли обаче, че високите цени на горивата ще върнат хората във влаковете и от тази гледна точка подходящ ли е моментът за стачка?
-Като локомотивен машинист естествено се надявам хората да се върнат към железниците, но не знам дали точно тази причина ще доведе до това. Докато не се направят нужните инвестиции и не се подобрят условията за пътници и работещи, едва ли интересът ще бъде голям. Истината е, че в момента с железницата пътуват предимно пенсионери, студенти, по-бедните и хората в райони, в които влаковете са по-удобния транспорт.
-На какво се дължи липсата на инвестиции и грижата за железопътния транспорт според Вас?
-Обществена тайна е, че автобусните фирми са свързани пряко или не с властимащите. Затова и мнението на повечето железничари е, че железниците се пренебрегват и унищожават в интерес на автобусните превозвачи. Ето и днес транспортният министър заяви, че ще пусне автобуси, ако влаковете утре спрат. Много лесна и бърза печалба ще бъде може би за някои превозвачи. Но се надявам, че ще се стигне до споразумение и утре 8-часова стачка няма да има. Защото ние осъзнаваме, че тя ще се отрази зле както на пътниците, така и на самата БДЖ. Но все някога, някой трябва да направи нещо, за да се обърне внимание на проблемите трупани с години и те ще продължават да се трупат, ако не предприемем нещо.
-Персоналът на БДЖ на ниво ли е?
-За да се работи тази работа трябва да си на ниво и да имаш нужната квалификация. Мога смело да твърдя, че сме професионалисти. Един машинист не може да се създаде за месец-два, а трябват 4-5 г. Ако започне да се съкращава квалифициран персонал ще бъде грешка и това ще доведе до унищожение на железниците.
-Как ще коментирате, че служители на БДЖ участват в групи за кражби на горива и метали, че кондукторите взимат пари на ръка, вместо да издават билети?
-Щом се установят такива случаи, виновните служители се уволняват и отиват на съд. Разбира се, че е престъпление, но причината е, че на хората не им стигат средства, защото който може да живее добре със заплатата си няма да рискува да отиде в затвора за 20 лв.
-А чувствате ли се защитени на работните си места? Немалко са случаите на обстрел с камъни, откачане на цели вагони и кражби, дори докато влакът се движи?
-Разбира се, че не се чувстваме защитени. Има места през които минаваме с повишено внимание и готовност да залегнем, защото се случва често, особено в ромски квартали, да обстрелват композициите с камъни. Дори и новите влакове вече имат щети от такива атаки, но дали има осъдени за нападенията?
-А вие, визирам синдикати и стачници, имате ли конкретни предложение за това от къде да дойдат инвестициите в БДЖ?
-Ами ето един пример. Още преди 2 г. сме предложили транзитните тирове и камиони да минават през територията на страната чрез железопътен транспорт, както е в други държави. Но за това трябва и нормативна урдеба и първоначални инвестиции за платформи и специални композиции, но те биха върнали стойността си бързо. Хубаво е, че сега се откриват и правят магистрали, но да сте чули 1 метър железница да е прокарана или обновена. Правят се само текущи ремонти при крайно наложителни случаи.
600 милиона евро по ОП „Транспорт” влязоха от ЕС в България. От тях 300 милиона бяха отклонени за метрото в София, но защо другите не бяха използвани за нови локомотиви и линии.
Точно затова нашите синдикални ръководители казват, че не може съкращенията да изпреварят инвестициите. Знаете, че една стара кола иска много повече поддръжка от новата. Така че не може при тези остарели влакове и инфраструктура да се съкратят хората, защото ще започнат инцидентите. Когато се направят инвестициите, може да се говори за съкращения, но не и преди това.