През изминалата година в Областна Администрация Кюстендил са обработени 6 612 броя преписки, от тях входящи преписки - 3 663 бр. и изходящи преписки – 2 949 бр.; издадени 222 броя Апостил.
Няма постъпили жалби и образувани преписки срещу служители от Областна администрация - Кюстендил за лошо и некачествено административно обслужване. Това става ясно от отчета за дейността на адмиинистрацията през изминалата 2023-а година, информират от Пресцентъра.
През 2023 година Областният управител на Кюстендилска област е извършил дейности по изпълнение на своите правомощия, регламентирани в Закона за администрацията, Устройствения правилник на областните администрации и в специалните нормативни актове в качеството си на териториален орган на изпълнителната власт, който осъществява държавното управление по места и осигурява съответствие между националните и местните интереси при провеждане на регионалната политика. При осъществяване на своята дейност Областният управител на Кюстендилска област се подпомага от заместник областни управители и от областна администрация, която изпълнява дейността си при съобразяване с поставените стратегически и оперативни цели за отчетната година и при спазване принципите за законност, откритост, ефективност и непрекъснато усъвършенстване на качеството.
През 2023 г. са издадена Заповеди на областния управител на Кюстендилска област за:
Одобряване на Подробен устройствен план (ПУП) – Парцеларен план (ПП) за изграждане на обект: „Нова въздушна електропроводна линия 110 kV за присъединяване на Фотоволтаична електроцентрала Бобов дол с инсталирана мощност 100 MW с териториален обхват – землището на с. Палатово, община Дупница и землището на с. Големо село, община Бобов дол“ – Възложител ТЕЦ Бобов дол.
Одобряване на Подробен устройствен план (ПУП) – Парцеларен план (ПП) за изграждане на обект: „Автоматична газорегулираща станция (АГРС), Газопроводно отклонение (ГО), Кранов възел (КВ), ел. кабел средно напрежение, оптичен кабел, обслужващ път до АГРС“, находящи се в землищата на с. Големо село, община Бобов дол и село Палатово, община Дупница“ и „Директен присъединителен газопровод“ от ПИ 15535.55.459 до ПИ 15535.502.506, за захранване на ТЕЦ Бобов дол.
Допълване на Разрешение за строеж №2/06.08.2021 г., издадено на основание чл. 148, ал. 3, т. 1 от ЗУТ за обект: „Компостираща инсталация за разделно събрани зелени и/или биоразградими отпадъци и на инсталация за предварително третиране на отпадъци за общините Дупница, Бобов дол и Сапарева баня, по проект BG16M1OP002-2.002-00078“, находящ се в ПИ с идентификатор 20763.3.45 по КККР на с. Джерман, м. „Спротива“, община Дупница, област Кюстендил, одобрени със Заповед №РД-18-994/24.04.2018 г. на ИД на АГКК, представляващо УПИ I-45 „За изграждане на инсталация за предварително третиране на смесени битови отпадъци и инсталация за компостиране на зелени/разделно събрани биоразградими отпадъци“ съгласно ПРЗ за м. „Спротива, с. Джерман, община Дупница“.
Издадено е едно решение по искане за спешна мярка за разрешаване на Кмета на Община Бобов дол, чрез пряко възлагане да осигури превозвач за превоз на пътници с автобуси по общинска, областна и междуобластна транспортна схема, за срок до 1 /една/ година.
Проведени са 5/пет/ заседания на комисията по чл.11, ал. 1 от Наредба №2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, на които са разгледани предложенията за промени в маршрутните разписания от областните схеми, както и искания за предоставяне на спешна мярка за възлагане на обществен превоз на пътници, които след запознаване на Комисията и преценка на изложените обстоятелства е установено, че не е налице непосредствена опасност от прекъсване на превоза.
В резултат на работата на областните съвети и комисии са предприети следните действия:
Областния съвет за намаляване на риска от бедствия:
Изготвена и приета от Съвета Областна програма за намаляване на риска от бедствия 2023 - 2028 г. и Областен план за защита при бедствия.
Областната програма за намаляване на риска от бедствия е разработена в изпълнение на чл. 6г, ал.1 от Закона за защита при бедствия, Национална програма за намаляване на риска от бедствия 2021 - 2025 г./НПНРБ/приета с РМС № 865 от 26.11.2020 г. и Национална стратегия за намаляване на риска от бедствия 2018 – 2030 г. Областната програма съдържа оперативни цели и дейности за реализиране на оперативните цели от Националната програма за намаляване на риска от бедствия, както и дейности за реализиране на оперативните цели на областно ниво.
Областен съвет по условията на труд:
Областния съвет по условията на труд - Кюстендил е подкрепил и изпратил до МТСП положително становище за изготвен и предложен за обсъждане проект на Наредба за условията за извършване на задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците и служителите.
Областна комисия по безопасност на движението:
Изготвени и одобрени от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Годишен областен доклад по БДП за 2022 г. – Кюстендил и Годишна областна план-програма по БДП за 2023 г. – Кюстендил.
Областен координационен център,
създаден със задача да осъществява междуинституционална координация и контрол на областно ниво по отношение изпълнението на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, проведе две заседания.
Комисията по заетост през 2023 година
проведе 2 присъствени заседания и 1 процедура за неприсъствено вземане на решение, като основните теми, които бяха обсъждани са:
- съгласуване на държавния план-прием за професионалните гимназии, профилираните гимназии и средните училища на територията на областта;
- сформиране на работна група за организиране и провеждане на анкетно проучване за потребностите на работодателите от работна сила;
- информация за действащи програми, проекти и равнище на безработицата в област Кюстендил.
На 28.07.2023 г. се проведе заседание на Областна епизоотична комисия относно взимане на мерки за преодоляване на заболяването Африканска чума чума по свинете.
В периода август - септември беше изготвена Областна здравна карта от комисия, назначена със заповед на министъра на здравеопазването, на която председател е Областния управител на Кюстендилска област.
Регионално развитие:
Разработена и внесена за одобрение Концепция за комбинирани интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) „Проектиране и изпълнение на дейности за осигуряване проводимост на високи води на засегнати от вредното въздействие на водите речни участъци, изграждане на техническа инфраструктура и осигуряване на временна заетост на територията на област Кюстендил“ по Процедура BG16FFPR003-2.001 „Концепции за интегрирани териториални инвестиции“, финансирани по европейските програми от Европейските фондове за споделено управление. Към настоящия момент е на етап разглеждане и одобряване от оценителна комисия. Най-общо казано Концепцията за ИТИ обхваща дейности по почистване и корекция на речни корита, последваща превенция по опазване на околната среда чрез изграждане на екологична инфраструктура, които се допълват от подобряване на достъпа и свързаността на териториите около почистваните речни корита със създаване на условия за екологичен транспорт, и целенасочени дейности за подобряване на средата за повишаване на туристическия потенциал на територията и превръщането й в основна туристическа дестинация, превенция и управление на риска, мерки за устойчива мобилност (изграждане на велоалея), стимулиране на пазара на труда (обучение и създаване на заетост на 15 души).
Дейности във връзка с правомощията и задълженията на областните управители по Закона за водите и Правилник за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет:
Във връзка с правомощията и задълженията на областните управители съгласно чл.140, ал.5 и ал.6 от Закона за водите и назначени със заповед на Областен управител на област Кюстендил междуведомствени комисии, които са извършили проверки за установяване състоянието и проводимостта на засегнати от вредното въздействие на водите речни участъци на територията на област Кюстендил. В резултат от извършените проверки комисиите са направили предписания за предприемане на мерки и изпълнение на дейности за рекултивация и възстановяване проводимостта на увредените речни участъци. В изпълнение на предписанията Областна администрация - Кюстендил е изготвила проектна документация, съгласно Наредба № 4 от 21 май 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, за установени речни участъци на територията на област Кюстендил, при които вредното въздействие на водите създава значителен риск от наводнения и нанасяне щети на прилежащи инфраструктура и земеделски имоти. Три броя речни участъци, за които има изготвена проектна документация в пълен обем определяме като приоритетни, тъй като са в непосредствена близост и създават риск за изградена на място пътна инфраструктура – част от Републиканската пътна мрежа (включително засегнат сервитут на АМ „Струма“ при км 68+400). За тези участъци ОА Кюстендил е внесла Искания до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет за предоставяне на средства по реда на Глава трета, Раздел III „Неотложни възстановителни работи“, чл. 18 и чл. 21 от Правилника на Комисията, а именно:
Искане с изх. № ОА-37-00-5/23.01.2023 г. за обект "Укрепване на ляв бряг на река Джерман в участък на реката с линейна дължина 170 м, находящ се до АМ „Струма“ при км 68+400, землище на с. Усойка, община Бобошево"
Искане с изх. № ОА-37-00-28/12.05.2023 г. за обект "Изпълнение на дейности по осигуряване проводимост на високи води на засегнат от вредното въздействие на водите речен участък на река Банщица в землищата на гр. Кюстендил и с. Ябълково, община Кюстендил";
Искане с изх. № ОА-37-00-4/24.01.2023 г. за обект „Дейности за осигуряване проводимост на високи води в участък от река Бистрица в землище на с. Николичевци, община Кюстендил“.
ОА - Кюстендил е внесла и искане с изх. № ОА-37-00-31/19.05.2023 г. за обект "Изготвяне на пълна проектна документация с включени минимални и задължителни проектни части с обхват и съдържание съгласно Наредба № 4 от 21 Май 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, за засегнат от вредното въздействие на водите участък от река Бистрица, находящ се в землище на гр. Дупница, община Дупница, област Кюстендил", в което искане са заложени средства за изготвяне проектна документация, в която ще се определят необходимите средства за изпълнение на строително-монтажни дейности за рекултивация на участъка.
С изпълнението на заложените в проектите дейности за възстановяване проводимостта на речните корита и провеждане на техническа рекултивация ще се предотврати по-нататъшното подкопаване и разрушаване на бреговите ивици в засегнатите участъци, и в значителна степен ще се намали рискът от наводнения и възникване на аварийни ситуации с евентуални негативни последици за населението, прилежащи инфраструктура и земеделски имоти.
Изготвени становища на Областния управител във връзка с внесени от общини искания за финансиране по реда на правилника на МКВПМС.
Одобрени шест броя планове на новообразувани имоти по §4 от ПЗРЗСПЗЗ възложени по частен път и са приети 5 бр. планове на новообразувани имоти по §4 от ПЗРЗСПЗЗ, възложени по частен път, като тече процедура по тяхното обявяване.
На 06.01.2023 г. беше организирана среща с г-н Александър Пулев - Министър на иновациите и растежа, във връзка с разясняване на кандидатстването по процедури от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и структурните фондове на Европейския съюз. На срещата присъстваха над 60 представители на общински администрации, териториални структури и бизнеса от област Кюстендил.
През 2023 година стартира изготвянето на Интерактивна карта на област Кюстендил с основни статистически, географски, демографски и социално-икономически данни и характеристики. Главна цел при изготвянето на Картата е привличането на чуждестранни инвеститори в производството, услугите, високите технологии и туризма в област Кюстендил.
През месец август бяха организирани изнесени приемни дни в общини от областта за среща с граждани и обсъждане на проблеми и решенията им.
На 31.01.2023 г., 23.02.2023 г. и на 11.10.2023 г. беше организирана среща с представители на общините, ОД на МВР, Областно пътно управление, ОД „Безопасност на храните“, ОД „Земеделие“, ДФ „Земеделие“ във връзка със зачестилите случаи на пътни произшествия, в резултат на свободнодвижещи се селскостопански и домашни животни по общинските и републикански пътища на територията на област Кюстендил.
На 10.11.2023 г. беше организирана работна среща, съвместно със Съюза на народните читалища, под наслов „Нови идеи, нови възможности“, на която присъстваха редица читалищни дейци и бяха обсъдени проблеми, решения, добри практики.
Проведени бяха четири работни срещи с представители на общински администрации и Регионална дирекция „Социално подпомагане“, относно изготвянето на Национална карта на социалните услуги.
На 18.09.23 г. се проведе работна среща с ВиК - Кюстендил, ВиК – Дупница, РЗИ и Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“ за предприемане на мерки относно лошото качество на водата в определени населени места, съгласно справка от РЗИ.
На 23.08.2023 г. е организирана работна среща с Община Кюстендил, АВИК, ВИК - Кюстендил, Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, ДРНСК - Кюстендил за набелязване на конкретни действия относно осигуряване на допълнително водоподаване към с. Катрище.
През 2023 г. Областна администрация – Кюстендил участва в организационно техническата подготовка на произвеждането на избори:
-избори за народни представители на 02.04.2023 г.;
-избори за кметове и общински съветници на 29.10.2023 г., както и втори тур на 05.11.2023 г.
Изпълнени са всички задължения на Областния управител, съгласно Изборния кодекс и указанията и решенията на ЦИК, и МС.
След провеждане на местните избори се проведе среща с новоизбраните метовете и председателите на ОС и с Народните представители за обсъждане на актуални въпроси и проблеми, касаещи развитието на общините.
Във връзка с писма с изх. № 03.11-10/17.10.2023 г. и № 03.11-10/19.10.2023 г. от министър-председателя на Република България бяха инициирани проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес за посочените в доклада на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ населени места и проверка на адреси с регистрирани над 6 лица - избиратели, отпечатани в избирателните списъци за изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г.
Проверките са извършени в периода от 23.10.2023 г. до 26.10.2023 г. В област Кюстендил не са констатирани нарушения при гражданската регистрация и резултатите от проверките съвпадат с резултатите от извършените проверки през месец юли 2023 г. в срока по чл. 405а от Изборния кодекс.
За периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г. е осъществен административен контрол за законосъобразност на общо 1193 бр. решения, приети на проведени редовни и извънредни заседания на общинските съвети. Върнатите за ново обсъждане като незаконосъобразни са 15 бр. решения, като 13 от решенията са преразгледани от съответните общински съвети и съобразени с дадените от Областния управител указания относно законосъобразността им: (излизане извън компетентност на ОбС; отпускане на еднократна финансова помощ без утвърдени правила; продажба на земя; отдаване под наем на общински имоти; липса на практически и правни основания за издаване на решение; отстраняване на явна фактическа грешка).
За едно /1/ от решенията тече срок за преразглеждане от Общински съвет – Трекляно (структура на общинската администрация).
Едно решение е оспорено като незаконосъобразно пред Административен съд – Кюстендил /ОбС - Бобошево/, като същото е отменено от Административен съд - Кюстендил. Решението, постановено от Административен съд – Кюстендил не е обжалвано от съответният общински съвети и същото е влязло в законна сила.
В резултат на дейността на звено „Държавна собственост“ през изминалата година са:
Издадени удостоверения за наличие или липса на акт за държавна собственост на имоти или за отписване на имоти от актовите книги – 301 бр. удостоверения;
Издадени удостоверения за наличие или липса на претенции за възстановяване на собствеността- 6 бр. удостоверения;
Справки по регистри и книги за имоти - частна и публична държавна собственост- 26;
Издадени заверени копия от договори, заповеди и други документи от интерес на физическите и юридическите лица, от архив "Държавна собственост" – 9 бр.;
Общо съставени актове за държавна собственост: 462 бр.;
Изготвени заповеди за отписване на имоти - държавна собственост - 27 бр.
Проведени са две тръжни процедура за отдаване под наем на имоти – държавна собственост.
Сключени са два договора за наем.
Проведена е една тръжна процедура за продажба на движима вещ – частна държавна собственост.
Сключен е един договор за учредяване на безвъзмездно право на ползване върху имот - частна държавна собственост, в полза на политическа партия.
Издадени са три заповеди за предоставяне на движими вещи – частна държавна собственост.
Постъпили са 13 броя заявления по реда на Закона за достъп до обществена информация, по които са изготвени 6 броя решения за предоставяне на достъп и 6 броя са препратени по компетентност на съответните органи, едно от заявленията е в срок за произнасяне.
През 2023 Областна администрация – Кюстендил е била бенефициент по следните програми за наемане на безработни лица:
1. Национална програма за заетост и обучение на хора с трайни увреждания.
Основната цел на програмата е повишаване пригодността за заетост и осигуряване на заетост на регистрирани в Дирекция „Бюро по труда” безработни хора с трайни увреждания или преминали успешно курс на лечение за зависимост към наркотични вещества хора в трудоспособна възраст, като предпоставка за преодоляване на социалната им изолация и за пълноценното им интегриране в обществото.
Програмата се реализира в 2 компонента: Компонент 1 „Обучение” и Компонент 2 „Заетост”.
Назначените през 2022 г. 2 лица по компонент „Заетост“ от НП „ ЗОХТУ“ в Областна администрация - Кюстендил продължиха да работят в администрацията и през изминаващата 2023 г. на длъжности: специалист обработка на данни, касиер счетоводство. Лицата са назначени за срок от 24 месеца на пълно работно време, т. е. до 30.05.2024 г.
2. Програма „Старт на кариерата“.
Във връзка с реализиране на програма „Старт на кариерата“ през 2023 г. в Областна администрация – Кюстендил продължава да работи един служител на длъжност „младши експерт“ в дирекция „АКРРДС“, който е назначен през октомври 2022 г. на пълно работно време за срок от една година.
През 2023 г. във връзка с развитието на държавната комуникационна инфраструктура за свързване на всички администрации и увеличаването на транспортния капацитет на мрежата за осигуряване на нарастващите изисквания от страна на системите на електронното управление за устойчивост и сигурност на комуникациите, в Областна администрация - Кюстендил се изгражда структурна кабелна система, отговаряща на съвременните стандарти за качество и нуждите на администрацията в дългосрочен план, с увеличен транспортен капацитет, осигуряващ добра възможност за бъдещо поетапно мигриране на информационните системи и приложения на държавната облачна инфраструктура и използването на споделените ресурси на електронното управление.
Предприети са мерки за подобряване на енергийните ефективност в сградата на администрацията, като са подменени част от климатиците с енергоспестяващи такива, с най-висок клас за енергийна ефективност и са поставени енергоспестяващи елементи на външните стени на работните помещения в сградата.