750 000 евро обезщетение за загиналите си близки в катастрофата на магистрала “Струма” от ноември м.г. искат 10 граждани на РС Македония, пише "24 часа".Искът е насочен солидарно към Агенция “Пътна инфраструктура” и Българската асоциация на автомобилните застрахователи. При инцидента загинаха 46 души.
Заради материалните претенции на хората, представлявани от столичния адвокат Николай Димитров, в четвъртък на мястото на инцидента се проведе оглед. За да се стигне до него, Димитров завел дело в районния съд в Перник
Причината е, че според заключението на разследващите за катастрофата вината е единствено на шофьора. Той карал с “несъобразена с пътните условия скорост”. Димитров не е съгласен, смята, че и състоянието на пътя е оказало влияние, посочи юристът пред “24 часа”.
Затова завежда дело и оспорва заключението. Първото заседание е през януари. След няколко гледания в съда магистратите разрешават оглед на местопроизшествието. Всъщност той започва от 3 километра преди удара с мантинелата. Вещите лица изследват асфалта, като са взели проби от него. Проверили са и състоянието на мантинелата. Друго, което ще обследват, е маркировката по пътната настилка и дали е видима вечер. Акцент е и състоянието на пътните знаци и дали те могат да бъдат скрити от дървета и дали са поставени на правилните места, или има по-добри.
Данните ще бъдат използвани, за да се реши за иска на адвоката. Той обясни, че го е завел в България, защото лимитът за колективен иск е 5,25 млн. евро. В РС Македония сумата е ограничена до 600 000 евро.
И в двете страни сумата е твърда, без значение колко са ищците
От Агенция “Пътна инфраструктура” коментираха пред “24 часа”, че във въпросния участък между пътните възли Боснек и Старо село 1 в началото на 2022 г. пътната сигнализация е била подменена с нови знаци. Фолиото на буфера в началото на ограничителната система е сменено с по-висок клас, за да има същата светлоотразителност като останалите знаци. Монтирани са и допълнителни знаци Е18 - “Вода за пиене”. Знаци има и на отбивката на площадката за отдих, на 250 и на 1000 метра преди нея.
В разделителната ивица непосредствено след площадката за отдих е поставен нов пътен знак Г1 - “Движение само на право след знака”.
Буферът е елемент за начало на ограничителната система, която се монтира при опасност с цел разделяне на транспортните потоци и отбивки. Той е самостоятелен елемент за пътна безопасност, който олекотява евентуален удар на превозното средство при пътно произшествие. Инсталираният буфер е от най-висок клас и осигурява безопасното начало на ограничителната система, защитаваща спрелите автомобили на отбивката за отдих. Ограничителната система зад буфера може да задържа камион от 38 тона, казаха от АПИ.
Монтирани са и нови мантинели в средната разделителна ивица и в платното за Кулата.
Огледът на участъка от “Струма” в платното за Кулата е извършен на 25 август по искане на вещо лице по гражданско дело № 6389/2021 г. по описа на Районен съд – Перник, за изготвяне на съдебно-техническа експертиза. Представители на Областно пътно управление – Перник, са съдействали чрез осигуряване на организация за безопасност на движението по време на огледа от вещото лице, добавиха още от АПИ.
Разследването по случая не е приключило. То е поверено на Националната следствена служба. Първоначалните заключения са, че виновен е шофьорът. Той карал с висока скорост и се ударил в отбивка, която води до няколко села, а от рикошета се забил в мантинелата. Автобусът избухнал в пламъци. В него имало няколко туби. Според официални изявления те били празни, имало само следи от бензин в тях. Дори не се разтопили, посочи шефът на следствието и зам. главен прокурор Борислав Сарафов. В първите часове на инцидента имаше съмнения, че в него е имало и други туби, пълни с гориво, и че именно те са причинили пожара, лумнал за минути. Огнеборците от Перник пристигнали на място за 11 минути, но автобусът вече бил почти изгорял. Само 7 души се спасили.
Самият бус се връщал от екскурзия в Турция. Там горивото е по-евтино и това би обяснило наличието на тубите с бензин.