В писмо, изпратено на редакционната ни поща, Сдружение РОД-Интернешънъл настоява пред властта изложбата с транссексуални модели по картини на Майстора, озаглавена "Другите българки" и насрочена за 8-и март, да бъде отменена. Прилачаме пълният текст на писмото:
Становище относно проекта "Другите българки"
ДО
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
МИНИСТЕРСТВОТО НА КУЛТУРАТА
ВСИЧКИ МЕДИИ В БЪЛГАРИЯ
С Т А Н О В И Щ Е
от
Сдружение „РОД ИНТЕРНЕШЪНЪЛ“
ОТНОСНО: Предстоящата изложба „Другите българки“, която ще бъде представена на 8 март 2022г.
Във връзка с планирана изложба на фотографа Михаил Вучков, озаглавена „Другите българки“, „РОД ИНТЕРНЕШЪНЪЛ” изразява най-решителното си несъгласие с проявата. Мероприятието, финансирано с 10 000лв. от Министерството на културата чрез Националния фонд “Култура”, представлява фотосесия на транссексуални, имитиращи жените от картините на великия български художник Владимир Димитров-Майстора.
От „РОД ИНТЕРНЕШЪНЪЛ” припомняме непреходните, по своему уникални, заслуги на Владимир Димитров – Майстора в българската живопис. Неговите женски образи, с които предава излъчването на момичето в прехода между дете, девойка, жена и баба, са еманация на огромния талант на българския народ да пресъздава източника на живота и мирозданието. С неподражаемо художествено майсторство са предадени светостта на майчинството, възхищението и преклонението към българската жена, чиято физическа красота се съизмерва единствено с висотата на морала и ценностите ѝ .
За нас, проектът “Другите българки” е местна, доморасла и не много иновативна проява на десакрализация на духовната традиция на „уморените общества“, проява на претенциозния, но безсъдържателен пост-модернизъм и пост-истината в сферата на изкуството. Като ответна реакция срещу загубата на творческа и съзидателна инициативност, тя прикриват липсата на истински духовни и морални хоризонти. Опитът да се „открадне“ голямото духовно наследство на Владимир Димитров – Майстора и от това чрез фото – интерпретации да се конструира собствена духовна парадигма, е верен признак за съдържателна деградация и идейна безпомощност. Десакрализацията на художествения гений на Майстора е превърната в своего рода художествен дебош. Той, считаме, преследва единствено провокиране на пубертетния негативизъм, характерен за детския стадий в развитието на личността. Оценката ни е за своего рода духовен вандализъм, прикрит зад основния манипулативен идеен постулат на съвременните ЛГБТИ движения за свобода от дискриминация на сексуална основа.
Изборът за карикатурно интерпретиране на Владимир Димитров – Майстора само на пръв поглед е случаен. Атакувано е делото на един от най-талантливите разказвачи на българската народопсихология чрез средствата на изобразителното изкуство. Това е художникът, пресъздал изключително ярко както мъжката, така и женската природа на българина. Владимир Димитров – Майсторът е известен както с женските портрети от българското село, което е раждало и изхранвало нашия народ столетия наред, така и с мъжките портрети и фигури на българския войник и офицер от началото на 20 век. Ироничното експериментиране с творбите на такъв художник само по себе си е посегателство над родолюбието и самоуважението на българското общество. Затова и реакцията на обществото срещу „Другите българки“ в последните дни е толкова еднозначно негативна, с изключение на себеподобните на автора.
Самото име на изложбата „Другите българки“ е подигравка с българката като жена и майка. Моделите на фотографските интерпретации не са жени, а трансексуални. На една основа са поставени жената-майка и лицето-транссексуал. Изборът на 8 март, когато е планирана “фотографската възстановка” е провокация към традициите на Международния ден на жената. Подигравка има и със самия Владимир Димитров. Първо, защото по обективни причини той не би могъл да защити своето художествено съдържание. Второ, защото образът на българското момиче, на жена и майка на Майстора е сакрален и одухотворен. Две неща, които са антропологично и биологично чужди на пост-модерните възстановки на транссексуалния индивид. И трето, мероприятието е планирано именно в годината, в която честваме 140 години от рождението на този голям български художник.
От „РОД ИНТЕРНЕШЪНЪЛ” сме сериозно разтревожени, че за пореден път зад високопарните фрази за свобода от дискриминация на основата на пола, се разпространява откровена пропаганда, легитимираща все по-агресивно навлизащия у нас ЛГБТИ активизъм. И това става със съдействието на българската държава. Провокацията срещу художествения идеал на огромната част от българското общество и неговото самовъзприятие се финансира от държавния бюджет на Република България, тоест от нашите данъци. И считат, че обществото няма начин да каже НЕ… .
„РОД ИНТЕРНЕШЕНЪЛ“ напомня, че ползването на изкуството на един от най-големите български художници за пропаганда на транссексуалните „копнежи“ преследва още една цел – да бъде принизен и омерзен авторът на великолепни художествени изображения на българския офицер и българския войник от времето на Първата и Втората балкански войни и Първата световна война, олицетворение на величието на българския национален дух. Изборът за подобна провокация на духовната сила на българина – мъжът на фронтовете на войните за обединение на българските земи, и жената – майката на българските деца, е добре прикрита философия за окарикатуряване на стълбовете на българската нация. Считаме, че инфантилността на проекта „Другите Българки“ и неговите скандални квази-философски интерпретации на темата за българската жена, се ползва целенасочено за деструктуриране на националната ни идентичност. Не е задължително самият автор на проекта да разбира смисъла и контекста на този замисъл.
В историята на културата и изкуството пост-модернизмът не е най-обективният критерий за оргинална художественост, да не говорим за неговата дидактична и възпитателна безпомощност.
Поради всички изброени по-горе причини, РОД ИНТЕРНЕШЕНЪЛ настоява Министерство на културата да излезе с официална позиция по случая и впоследствие да оттегли финансирането си за изложбата. Не сме съгласни сами да финансираме чрез нашите данъци, това което считаме за отвращаващо. Настояваме нашите данъци да не отиват при онези, които не правят разлика между българска майка и транссексуален. Предлагаме, за тази цел да се използват единствено данъци, събрани от трансескуални. Защото използването на данъците на огромното мнозинство българи за целите на трансескуалните не представлява нищо друго освен позитивна дикрминицаия на мнозинството.
В тази връзка РОД ИНТЕРНЕШЕНЪЛ се е обърнало към Министерството на културата и Националния фонд „Култура“ с официално запитване по Закона за достъп до обществена информация по 17 въпроса, свързани с проекта „Другите българки“. Един от въпросите звучи така:
Би ли финансирал Национален фонд „Култура“, Програма „Социално ангажирани изкуства“ проект, в който образите на „Опълченците на Шипка“(худ. Алексей Николаевич Попов(1858г.-1917г.) и на картините на Владимир Димитров-Майстора (1882г.-1960г.) „Кавалерист“, „Опълченец“, скици на участници в боевете при „Булаир“ от Първата и Втората балкански войни и Първата световна война, са субституирани с ЛГБТИ лица? Влиза ли подобен проект в представата на НФК за художествената представителност на българското изкуство?