Как да изберем идеалния подарък?

DenNews.bg
07.11.2022
размер на текста:

  • Всеки се стреми да прави внимателни и добре обмислени подаръци. Винаги е за предпочитане да бъдете похвалени за мъдрия си съвет, отколкото фалшивата ви благодарност да бъде осмивана от някого, който отваря празничния си пакет в търсене на желания подарък. И макар че правенето на подходящи подаръци може да изглежда като умение, с което някои хора се раждат, науката твърди, че това всъщност се свежда до способността да "оставим настрана собствените си желания и да се опитаме да предвидим техните", както елегантно се изразяват от The New York Times.

    Според проучване на Асоциацията за психологическа наука от 2016 г. проблемът с подаряващите подаръци е, че те по своята същност са егоисти и предпочитат да подаряват скъпи, материални и неочаквани подаръци, защото искат да станат свидетели на щастието на получателя при отварянето им, вместо да подарят подарък "въз основа на това колко ценен [той] ще бъде за получателя през целия период на притежание на подаръка".

    Въпреки че може да изглежда трудно, даването на внимателни подаръци е по-просто, отколкото изглежда. Науката е доказала, че ако се придържате към тези ясни насоки, подаряването на идеалния подарък всеки път е възможно без помощта на диплома по психология, кристално кълбо или вълшебен червен костюм.

    За да подарите идеалния подарък, не е необходимо да харчите много пари

    Маркетинговите кампании за празниците ни насаждат мисълта, че колкото по-добър е подаръкът или подаръците и колкото по-щастлив е получателят, толкова повече пари ще похарчите за тях. Така например може да не се налага да подарявате качествени маркови дамски дрехи онлайн, а да заложите на нещо по-семпло със същия успех. Но науката твърди друго. Чували ли сте поговорката: "Важна е мисълта"? Никога не е имало по-верни думи, когато става въпрос за подаряване на подаръци. В серия от три проучвания, публикувани в Journal of Experimental Social Psychology през 2009 г., изследователите откриват, че единственият човек, който се впечатлява от високата цена на подаръка, е дарителят. Цената не се отразява по никакъв начин на оценката на получателя.

    Във връзка с купуването на скъпи подаръци е изключително важно да помислите и за кого ги купувате. Според "Науката за подаръците" високата цена често прехвърля тежестта на взаимността върху получателя и моментално обезценява подаръка, както и цялото преживяване.

    Най-добрите подаръци са тези, които получателят ще използва

    Възнамерявате ли да купите на ваша приятелка елегантна макси рокля? Носи ли тя дамска италианска макси мода или не попада в тази група от жени, които носят дамски дрехи в големи размери? Това трябва да е първата ви мисъл. Това е елементарна илюстрация на полезността, но тя важи за всяка ситуация, в която купувате подаръци.

    Според проучване от 2014 г., публикувано в Journal of Consumer Research, по време на експеримент изследователите се приближават до двойки хора и поставят лицата на разстояние 10 метра един от друг. Те дават на едно лице възможността да даде на своя спътник или "писалка, описана като красива, но твърде тежка за ежедневна употреба, или прибираща се писалка, която е лесна за носене" като награда за завършване на пъзел с думи. Не е изненадващо, че по-голямата част от хората решили да дадат красивата, но безполезна писалка. Познайте коя писалка според получателите е била по-привлекателна и внимателна? Познахте по-малката химикалка, която всъщност можеха да използват. Освен че са я предпочели, проучването установи, че са били "по-щастливи, ако са получили практичната химикалка".

    Не е задължително идеалният подарък да бъде веднага използваем или приятен

    Представете си, че най-добрата ви приятелка е запалена читателка, която постоянно се оплаква, че е твърде изтощена, за да вземе книга преди лягане. Да й подарите едногодишен абонамент за онлайн аудио библиотека, за да може да слуша предпочитаните от нея мистериозни романи, докато върви по задачи, е чудесен подарък, но той няма да накара дарителя да се усмихне толкова, колкото да я види да отваря подарък, който трябва физически да разопакова.

    Помислете за това по следния начин: Най-добрата ви приятелка ще си спомня за вас и вашата мисъл всеки път, когато стартира приложението или изтегли нова книга. При положение, че подарите на своята най-добра приятелка ръчно декорирана чаша с нейните инициали или лични послание, то тогава всеки път когато тя пие кафе или чай в нея ще се сеща за вас. Това е основната цел на подаряването на подаръци. Трябва съзнателно да оставим настрана желанието си за незабавно удовлетворение и наслада в полза на дългосрочната перспектива.

    Опитайте се да осигурите това, което някой изрично иска, ако той го поиска

    Да бъдеш неочакван не означава да бъдеш внимателен. За нашите уши това звучи скучно, но си го представете в обстановката на сватба. Изготвянето на регистър е ангажиращ процес, през който двойките преминават старателно. Това означава, че те искат от вас да направите покупки от този списък. Ако се държите некоректно, вероятно ще получите подарък, който те не искат.

    Проблемът с това е, че то напълно противоречи на дълбоко вкорененото схващане на повечето от нас, според което грижовността е равносилна на получаването на изненадващ подарък. Не забравяйте да обърнете внимание дали някой отделя време да сподели и актуализира списъка с желания с вас или дали е откровен в това, което иска. Ако изпълните желанията им, ще бъдете празничен герой. Дядо Коледа не случайно пита децата какво искат, за да може да им подари възможно най-добрия подарък.

    Понякога преживяванията са най-добрият подарък

    Според проучванията преживяванията винаги са част от подаръците, които се помнят най-много. Това означава, че много по-смислен подарък за годишнина от бутилка одеколон или бижу ще бъде да пресъздадете първата си среща със съпруга/та си, като направите резервация за вечеря в същия ресторант, в който сте яли преди 10 години. Не е необходимо и да споделяте това преживяване. Нека си представим, че братовчед ви е имал желание да опита скално катерене. Един местен въвеждащ урок би бил фантастичен подарък.

    "Преживяванията правят хората по-щастливи, защото са по-отворени към положителни интерпретации, представляват по-значима част от идентичността на човека и допринасят в по-голяма степен за успешни социални взаимоотношения", според проучване от 2003 г., публикувано в Journal of Personality and Social Psychology. Изводът е, че преживяванията обогатяват живота ни много повече, отколкото материалните ценности. Над новия чифт чехли или комплекта ръкавици, получателите винаги ще ценят празника, когато са получили билети за първата си опера. Спомняте ли си изобщо какви подаръци сте разопаковали през последния празничен сезон, за да използвате само за себе си?

Най-четено

Темите от "Любопитно"

Етикети