Успешно приключи избутването на последния 21-ви сегмент от платното за Кулата на виадукта, който се изгражда преди тунел „Железница" на автомагистрала „Струма", в посока от София към Гърция, съобщават от Агенция Пътна инфраструктура.
Виадуктът се строи по иновативна за България технология – потактово избутване на горното строене с хидравлични крикове. Характерното при нея е, че се използва работна площадка за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. Всички строителни работи се извършват без спиране на интензивния трафик по Е-79. През октомври м. г. беше изградено платното за столицата. След това строителите започнаха работа по платното за Кулата, като целта е мостовото съоръжение да бъде завършено през декември 2021 г.
Мостът преминава над 6 препятствия – р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София - 560 м. Височината на съоръжението в различните части е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е в порядъка от 45 до 60 м.
Напредва работата и по прокопаването на тунел „Железница" – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България, с дължина около 2 км. Пробивът на тунел „Железница" е завършен и сбойката за лява тръба бе на 23 февруари т. г., а за дясната на 27 февруари т. г. Изпълнени са всички комбинирани аварийни ниши в двете тръби. Прокопани са и 6-те аварийни свързващи галерии – 2 автомобилни и 4 пешеходни. Тунелът се изгражда по нов австрийски метод като се прокопаваха около метър и половина - два във всяка тръба и посока на денонощие, а веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. Строителните дейности започнаха през октомври 2019 г. и на обекта се работи денонощно, без почивен ден, като целта е той да завърши през март 2022 г. Тунелът ще бъде със системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. В подучастъка се изграждат площадка за хеликоптери, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.
Проектът за строителството на тунел „Железница" на АМ „Струма" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението. Отсечката преди тунела, пътувайки от София към Кулата, в която е и виадуктът, е с дължина 720 м, а тази след него е 1,4 км. В тази отсечка се изгражда аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по път Е79.