От 25 май отпада карантината за българските шофьори на тежкотоварни автомобили, които влизат в страната. Това ще важи за товарни автомобили до и над 3,5 тона, също така и за автобусните шофьори, съобщи министърът на транспорта Росен Желязков.
"Така се споразумяхме с бранша, така че това е също едно облекчение за международните водачи", коментира Желязков. Досега заради епидемията международните шофьори, които се завръщаха у нас, бяха поставяни под карантина от 14 дни преди да поемат на следващ курс.
Вчера в София се проведе протестно шествие от над 100 автобуса на собственици на фирми за туристически превоз с искане към правителството за спешни мерки за решаване на проблемите в един от най-силно засегнатите сектори на икономиката.
"Исканията ни са предимно икономически. Искаме подкрепа от държавата, за да ни спаси от фалит, тъй като ние се намираме в извънредна ситуация още от въвеждането на извънредното положение. Искаме да ни бъдат отсрочени осигуровките, както и да получим финансова подкрепа за оборотни средства, за да можем да подновим дейността си, когато това е възможно". Това заяви за Нова телевизия Радка Мандилова, която е председател на национално сдружение "Случаен превоз".
"Моите уважения, разбира се, към техните искания. Ние сме готови на диалог и чуваме това, което се поставя като искане. Разбира се, трябва да гледаме нещата като системност, защото мерките за един пораждат ревност в други. Мярката по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" към момента с общ бюджет 40 млн. е за не по-малко от 27 000 заети в автобусния транспорт, независимо дали е редовен, случаен, специализиран и т.н.", обясни пред БНТ транспортният министър.
И припомни, че държавата отпуска нов вид помощ в подкрепа на транспортния бранш. Тя ще започне да действа на 1 юли, а отделеният финансов ресурс за нея е 40 млн. лв. С нея превозвачите ще бъдат подпомогнати с допълнителна компенсация от 290 лева за работник, като целта е да не са съкращават хора. Кандидатстването ще бъде с опростена заявка през Агенцията по заетостта, като няма ограничение за броя хора от една фирма. Средствата ще се превеждат по банков път на работодателя и ще бъдат за сметка на Европейските структурни и инвестиционни фондове. Очаква се заделените средства да са достатъчно за всички фирми (малко над 1500), които са лицензирани като превозвачи.
"По отношение на регистрирани безработни транспортният сектор не е сред най-засегнатите. От началото на кризата те са около 4 хиляди. Същевременно работа в сектора са започнали 740 души. Част от исканията на протестиращите превозвачи са изпратени и в МТСП. Не са много тези, които са се възползвали от мярката 60/40, но срокът й е удължен", коментира пред БНР зам.-министърът по труда и социалната политика Зорница Русинова.