Бивши шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" отиват на съд заради качеството на пътя, където стана тежката катастрофа при Своге. Обвинителният акт срещу Дончо Атанасов и Светослав Глосов е внесен в съда, информират от прокуратурата.
Според обвинението през 2018 година Глосов не е изпълнил служебните си задължения. Той не е свикал извънредно заседание на Управителния съвет на АПИ, на което да докладва отказа на дружеството, ремонтирано пътя –„Трейс“, да извърши пълна подмяна на асфалтовото покритие.
Освен това не направил необходимото за възлагане на Института по пътища и мостове да извърши експертиза, обследване и оценка на експлоатационното състояние на този пътен участък, проверка на характеристиките, свързани с пътната безопасност и установяване на несъответствия с тях.
Тези мерки били необходими с оглед предприемане на мерки за предотвратяване на ПТП. Въпреки полученото в АПИ писмо от полицията с искането за вземане на незабавни мерки за обезопасяване на посочения участък, Глосов проявил бездействие, твърди прокуратурата.
Другият бивш началник Дончо Атанасов, също не изпълнил служебните си задължения. След запознаването с доклада на Института по пътища и мостове незаконосъобразно не свикал извънредно заседание на Управителния съвет на АПИ
Наред с това, с действията си двамата целели да набавят за фирмата, ремонтирала пътя, облага на стойност 60 901,65 евро. Въпросното дружество следвало за своя сметка да извърши ремонт, включващ премахване и замяната на настилката.
В резултат на действията на Глосов и Атанасов, според прокуратурата, се създали условия за тежки инциденти. Именно на този участък на 25 август 2018 г. стана катастрофата с автобус, при инцидента загинаха 20 души, включително 13-годишно дете.
Според данните от тахографа шофьорът се е движил с умерена скорост - 40-50 км в час. Пробата за алкохол на водача също е отрицателна.
Ден преди катастрофата е публикувано становище, че пътят не е в добро състояние, въпреки скъпия ремонт.
Местни жители твърдят, че въпросният участък от пътя е рисков.
На 31 август следователите направиха 9 проби на пътната настилка, които бяха изпратени за експертиза. Извършени са общо 10 огледа на местопроизшествието, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи.
От заключението на експертизата на настилката се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно - следствена връзка с настъпилия тежък резултат.