От ОДМВР-Кюстендил напомнят на гражданите, чиито срок на валидност на личните документи изтича през тази година и постоянният им адрес е на територията на Кюстендилска област, че могат да подават заявления за лична карта или паспорт с обикновена услуга във всяко от звената – в сектор БДС ОДМВР и РУ Рила, РУ Дупница, РУ Бобов дол.
Заявления за издаване на Свидетелство за управление на МПС на български граждани може да се подават в Районните управления в Дупница, Бобов дол и Рила, както и в сектор „Пътна полиция“ ОДМВР - Кюстендил, за предсрочна подмяна, ако срокът на СУМПС изтича през тази година, както и при промяна в данните на водача/смяна на фамилия, транслитерация/. Заявления за издаване на СУМПС на граждани, чиито свидетелства са изгубени, повредени или откраднати, също може да се подават в районните управления, на чиято територия е постоянният им адрес и в сектор „Пътна полиция“ ОДМВР – Кюстендил.
Ето как става и самото издаване на лични документи:
Право да притежава лична карта има всеки български гражданин, навършил 14 години.
Всеки български гражданин е длъжен да поиска издаването на лична карта в срок до 30 дни от:
- навършване на 14-годишна възраст, за лицата пребиваващи на територията на Република България;
- завръщането си в страната, за лицата пребиваващи в чужбина и навършили 14 години;
- получаване на удостоверение за придобито или възстановено българско гражданство.
Всеки български гражданин е длъжен да поиска издаването на лична карта в срок до 30 дни при:
- изтекъл срок, повреждане, унищожаване, изгубване или открадване;
- промяна на имената, единния граждански номер, пола, гражданството или при настъпили съществени и трайни изменения на образа;
- промяна на постоянния адрес.
В случаите, когато личната карта е изгубена, открадната, повредена или унищожена българският гражданин обявява това обстоятелство в срок до три дни, след което подава заявление за издаване нова лична карта в срок до 30 дни.
Срокът на валидност на издадена лична карта е:
- 4 години – на лица от 14- до 18-годишна възраст;
- 10 години – на лица от 18- до 58-годишна възраст;
- безсрочни - на лица навършили 58-годишна възраст.
Издаване и подмяна на лична карта в Република България.
За да подаде заявление за издаване на лична карта, българският гражданин (заявител) се явява лично в звеното „Български документи за самоличност” (БДС) при ОДМВР/СДВР или РУ към тях по постоянен адрес, или във всяко РУ на МВР на територията на съответната областна дирекция по постоянен адрес, удостоверява своята самоличност и му се предоставя отпечатано заявление по образец, съдържащо автоматично попълнени актуални данни по гражданско състояние.
Заявителят проверява попълнените данни, като маркира вярно/невярно и попълва празните полета. Ако е необходимо, нанася съответните корекции в заявлението, като за всяка една корекция представя съответен удостоверителен документ по гражданско състояние:
- за промяна на имена - удостоверение за раждане, удостоверение за граждански брак, съдебно удостоверение или други документи, удостоверяващи промяната на името;
- за промяна на постоянен адрес - удостоверение за постоянен адрес;
- за промяна на транслитерация - имената и месторождението се изписват на кирилица и латиница чрез английска транслитерация съгласно таблица, като:
> в първи документ за самоличност - могат да бъдат изписани на латиница по начин, различен от английската транслитерация;
> в следващ документ за самоличност - само след представяне на официални документи, съдържащи исканото изписване или след представяне на съдебно решение. В този случай е необходимо да бъдат сменени всички валидни документи на лицето.
Ако заявителят желае друго лице да получи готовия документ, той посочва данните му (имена, ЕГН/ЛНЧ и № на лична карта) в заявлението.
За издаване на първа лична карта се представят и:
- Документ за платена държавна такса (на лицата от 14 г. до 16 г. първата лична карта е безплатна);
- Удостоверение за раждане, копие от което се прилага към заявлението, в случай, че заявителя не притежава валиден документ за самоличност, с който да се идентифицира.
За подмяна на лична карта се представят:
- Лична карта (предоставя се за унищожаване при получаване на новата лична карта);
- Документ за платена държавна такса.
Служителят приема заявлението с приложените към него документи. Заснема лицето на заявителя и снема неговия подпис. Служителят предоставя на заявителя регистрационен талон, в който са отбелязани мястото и дата на получаване.
Издадената лична карта се получава лично, а по изключение - от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно, или от лице, чиито данни са посочени от заявителя пред длъжностното лице в заявлението при подаването му.
Особеност при подаване на заявление за издаване на лична карта и получаването й на:
- непълнолетни (от 14 г. до 18 г.) и на поставени под запрещение лица - подава се лично и в присъствие на родител, настойник или попечител, който полага подпис в заявлението. Личната карта се получава от родител, настойник или попечител, а по изключение - от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно или от лице, чиито данни са посочени от родител, настойник или попечител пред длъжностното лице в заявлението при подаването му;
- непълнолетни (от 14 г. до 18 г.), настанени за отглеждане в специализирани институции - подава се лично и в присъствието на директора на специализираната институция, в която е настанено по съответния ред, който полага подпис в заявлението и получава готовия документ;
- непълнолетни (от 14 г. до 18 г.), настанени със съдебно решение за отглеждане в приемно семейство или в семейството на роднини или близки се подава лично и в присъствието на приемния родител, близък или роднина, който полага подпис в заявлението и получава готовия документ.
Издаване и подмяна на лична карта на български граждани - в чужбина.
Българските граждани, пребиваващи в чужбина, могат да подадат заявления за издаване на лични карти в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина. Повече информация за реда и начина може да получите от сайта на МВнР, рубрика „Издаване на български лични документи и временни документи за пътуване“.
Начини на плащане на таксите
Банковите сметки са различни и зависят от региона на Вашия постоянен адрес.
Плащане по банков път
Възможно е по банков път да преведете такса за издаване на български личен документ. Квитанцията за платена такса е поименна и се прикрепва към заявлението. С едно платежно нареждане не може да се превеждат такси за повече от едно лице. С едно платежно нареждане може да се преведе такса за повече от един документ, ако те ще се издават с едно заявление и един вид услуга (т.е. за паспорт и лична карта едно банково нареждане и за СУМПС – друго банково нареждане).
Плащане чрез Интернет
Таксата за издаване на български лични документи може да бъде платена и чрез някоя от системите за разплащане чрез Интернет по съответните сметки на МВР - ОДМВР/СДВР/ДБДС.
Към заявлението се прилага разпечатан документ, удостоверяващ извършеното плащане, който се генерира от системата за разплащане.
За извършване на бърза или експресна услуга, платежният документ следва да бъде заверен (с подпис и печат) от оператора на съответната система за Интернет разплащане, тъй като са необходими няколко дни за извършване на проверка за наличността на плащането.
За извършване на обикновена услуга се приема и незаверен платежен документ.
Плащане чрез "Български пощи" ЕАД
Таксата за издаване на български лични документи може да бъде платена и чрез пощенски паричен превод по съответната банкова сметка на МВР - ОДМВР/СДВР/ДБДС. Към заявлението се прилага поименния пощенския запис, който удостоверява извършеното плащане.
Плащане чрез картово разплащане
Таксата за издаване на български лични документи може да бъде платена и чрез картово разплащане на всички видове такси по Тарифа № 4 и на сумите по наказателни постановления чрез ПОС терминално устройство. Плащането се извършва на място в звеното “Български документи за самоличност” (БДС) при СДВР, ОДМВР или РУ към тях, където се подава заявлението за издаване на български личен документ.