Превозвачите няма да изпълнят заканата си за национални протести, блокиране на пътища, спиране на автобусни превози и доставки, които бяха обявени за понеделник 13, януари, стана ясно след срещата на представители на бранша с премиера Бойко Борисов.
Над 3 часа продължиха преговорите, като е постигнато споразумение по всички направления, за които превозвачите имаха възражения.Правителството има 6 месеца, в които да изпълни достигнатите днес споразумения.
„Разбрахме се на 100%. Първото е, че веднага премиерът Борисов разпореди на правосъдния министър да бъдат внесени текстове в НК за инкриминиране на нелегалните превози. След това се договорихме в България да бъде създаден единен контролен орган, какъвто функционира в Германия. За това бе даден срок от 6 месеца, в които ДАИ трябва да бъде закрита, да бъдат уточнени и разписани функциите на новия орган, който ще съчетава функциите за контрол, които сега се разхвърляни между МВР, митници, НАП, ДАИ. Този орган ще се занимава включително с измерванията във връзка с ТОЛ системата. Договорено бе още субсидиите в транспорта да бъдат насочвани към малките общини, където има реална нужда от тях, тъй като пътниците там са по-малко и издръжката на линиите е много по-трудна. Към момента субсидиите се наливат основно в петте големи общини и реално не помагат там, където са нужни, а отиват за покриване на амортизацията на новите автобуси, които обаче са по линии с най-много пътници.
За ТОЛ таксите също бе достигнато за съгласие. При тях ние, фирмите за автобусен превоз, нямахме претенции. Притеснения имаха фирмите за превоз с камиони. Договорено бе първите три месеца след въвеждане на ТОЛ системата да се работи на по-ниски такси, след което ще се види дали те са достатъчни да покрият очакваните постъпления. Ако това не стане, то след шест месеца ще се мине към актуализация на таксите“, обясни бившият депутат от Дупница и собственик на една от големите автобусни фирми у нас Ивайло Константинов, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.
Важно е да се отбележи, че инкриминирането на нелегалните превози не засяга т.нар. споделени пътувания, тъй като при тях се плаща само цената на горивото, т.е. няма печалба за предлагащия тази услуга.
В понятието нелегален превоз влизат всички транспортни услуги, които се извършват от частни лица за печалба, такива например са собствениците на джипове, които извозват туристи или собствениците на микробуси, които извършват превоз на пътници, включително и в чужбина, без да имат легални транспортни фирми.
На срещата с премиера присъстваха представители на Конфедерацията на автобусните превозвачи, на Съюза на международните превозвачи, на Камарата на автомобилните превозвачи в България, на Националното сдружение на българските превозвачи, на Националния таксиметров синдикат, на АЕБТРИ и на Камарата на автобусните превозвачи.
На разговора присъстват още министърът на финансите Владислав Горанов, министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, както и проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.