Община Дупница ще поиска разрешение от прокуратурата и следствието дали може струпаните около моста на магистрала „Струма“ отпадъци да бъдат извозени. Причината е, че това са суровини на „Феникс-Дупница“ и е възможно след това фирмата да обвини Общината в кражба на материали. Това обясни зам.-кметът на Дупница Крум Милев днес.
Както вече писахме, РИОСВ-Перник даде предписания на Община Дупница и Агенция Пътна инфраструктура да разчистят терените около пострадалото от пожара на 13 август пътно съоръжение. Срокът за АПИ е втори септември, а за Общината-19 септември. От АПИ трябва да разчистят пространството под моста и на два метра от двете му страни, като това вече почти е направено.
Както по-рано днес писахме, на място се вижда, че част от отпадъците не са вдигнати, а са изблъскани в терените, които пък Общината е натоварена да чисти.
Припомняме, че през месец май от РИСОВ са връчили предписание за разчистване на отпадъците на „Феникс-Дупница“, което така и не е изпълнено в срок – краят на месец юли.
Така сега от РИОСВ, отговорният и контролиращ орган, задължават чистенето да бъде с ресурси-технически и финансови, на Пътната агенция и на Общината.
А и АПИ, и Община Дупница имат един и същи проблем – къде да дянат тоновете балирани вторични суровини.
Вижда се, че в двора на фирмата е прибран добре сортираният отпадък. |
„Община Дупница трябва да потърси лицензирана площадка, където да бъдат транспортирани отпадъците. Най-важното е къде ще ни разрешат и дали въобще ще ни разрешат да ги закараме за депониране някъде. На територията не само на община Дупница, но и на цялата област Кюстендил и цяла Югозападна България няма друга такава площадка. Единствената лицензираната е площадката на „Феникс Дупница“, но всъщност днес разбрах, че лицензът им вчера е отнет“, обясни още Милев.
Тъй като Общината няма никаква работа да се занимава с вторични суровини, каквато всъщност работа няма и АПИ, на двете институции ще им е трудно да намерят фирма, която би взела отпадъците като суровина за преработка.
Освен това прави впечатление, че в дните след пожара в двора на „Феникс-Дупница“ са прибрани сортираните бали с картон, хартия и пластмаса, които явно управителят Кольо Илиев смята да предаде на свои партньори и да реализира печалба.
В терените, които са отговорност на АПИ и Общината, са зарязани предимно купищата несортиран отпадък, предимно опаковки от лекарства. Най-вероятно за тези отпадъци Илиев вече е реализирал финансови постъпления, тъй като по договора му с „Балканфарма“, той получава заплащане, за да прибира тези отпадъци.
Явно реализирането им за суровина за рециклиране до момента е затруднила Илиев и затова той не ги е транспортирал за преработка, от което също би спечелил.
Това може да се дължи на това, че Китай спря вноса на вторични суровини от България и на по-ниската цена на алуминия в момента.
Т.е. единственият вариант е отпадъците, оставени от Илиев извън неговия двор, да бъдат изхвърлени като боклук на депо за неопасни битови отпадъци, каквото Дупница и региона нямат в момента.
Това е и причината вдигнатите от АПИ до момента отпадъци все още да стоят в камионите в очакване на разпореждане на къде да бъде транспортиран изваденият изпод моста на „Струма“ боклук.
А на земята, която Общината трябва да чисти, има повече несортиран отпадък. |
Освен сметката на количествата вторични суровини в момента в Община Дупница изчисляват и колко би струвало на бюджета извозването.
„Това ще бъде огромен и непредвиден разход. Затова е важно, заедно със всички институции, да опитаме да накараме виновника да изчисти терените“, посочи зам.-кметът Крум Милев и добави, че от 2011 г., т.е. от първия мандат на сегашния кметски тандем, проверките, предписанията и актовете, налагани на „Феникс-Дупница“ не са спирали.
„Не сме спрели и да изпращаме писма до най-отговорната институция-РИОСВ-Перник“, посочи още той.
Чии са земите
„И за момента земите все още са отговорност на Кольо Илиев, защото от 2003 г. фирмата има договор за наем на тези земи. През 2012 г. Община Дупница, в лицето на кмета Методи Чимев, прекратява договорите и завежда дела. Първите дела са за неплатени наеми към Общината в годините назад, а следващите са за освобождаване на имотите и връщането им на Общината. До този момент имотите не са предадени с протокол, както следва по закон. А законът гласи, че той трябва да ги предаде на Общината с протокол във вида, в който ги е взел под наем, т.е. трябва да ги изчисти. Мисля, че до края на другата седмица трябва да дойде решение на съда след негово обжалване“, обясни още Милев.