Нито един служител на Агенция Пътна инфраструктура, поддържаща фирма или чиновник към ведомството не е виждал тоновете отпадъци, складирани под моста на магистрала „Струма“ край Дупница до деня на големия пожар, който избухна на 13 август и причини значителни щети на пътното съоръжение.
Това стана ясно от думите на председателя на Управителния съвет на Агенция Пътна инфраструктура Георги Терзийски, който извърши оглед на място тази сутрин. Терзийски дойде, за да провери как върви изпитанието на здравината на моста, както и разчистването на отпадъците под магистралата.
На настоятелните въпроси защо от АПИ не са взети мерки за разчистване на пространството под моста преди пожара, въпреки че има сигнал от Община Дупница, а сортираните и подредени бали отпадък под моста бяха видни за хилядите пътуващи и хората от региона от години, Терзийски обясни, че
Скеле ще поддържа платното в посока София. |
до момента в нито един месечен доклад, изготвян от служителите на Областното пътно управление на база обходи, не е имало данни за наличие на отпадъци под моста.
На няколко пъти шефът на АПИ дори разви версията, че в деня на пожара може да се е случило срутване на камарите с боклуци, които преди това не били разположени под моста, а встрани от земята, за която отговаря агенцията- подмостовото пространство и два метра от двете страни на съоръжението.
От снимките и видеата от деня на пожара (ТУК ТУК ТУК) , на които се вижда, че под моста се намират сортирани и балирани купчини вторични суровини, които стоят добре изправени и дори подпрени на колоните.
И в деня след пожара не се забелязваха следи от срутване на отпадъци, а под моста продължаваше да има бали подредени отпадъци.
Днес на място пък се виждаше, че част от балите от картонени вторични суровини, които преди бяха под моста вече са прибрани в двора на фирмата за вторични суровини „Феникс Дупница“.
Шефът на АПИ отчете и че към момента единствено на място чисти техника на АПИ.
Натоварен с отпадъци камион. В област Кюстендил обаче няма депо, което да може да приеме боклуците. |
„В района на виадукта материалите са почистени. Камионите стоят натоварени и се чакат указания къде да депонираме“, обясни Терзийски.
Той не можа да посочи колко отпадък е разчистен, как е разчистен (на място ясно се вижда, че има купчини отпадъци, които вместо да бъдат разчистени, просто са изблъскани от техниката на АПИ на общинския терен. На това място след пожара имаше само пепелища, видно е, че това са купчини суровини, които най-вероятно са били под моста) и колко са натоварените камиони.
В близост до магистралата се забелязваха шест камиона.
„Ние сме собственици, правим всичко необходимо да изчистим материалите и чакаме контролните органи да ни кажат къде да ги депонираме, тъй като на територията на област Кюстендил няма нито едно депо, на което ние можем да ги депонираме. Но това не е отговорност на агенцията“, каза Терзийски.
Магическата поява на тонове отпадъци под моста от последния доклад на служителите на АПИ от края на юли до деня на пожара, 13 август, Терзийски обясни и така:
„След като за няколко дни изчистихме тонове материали, явно е възможно да бъдат натрупани“.
Само ще отбележим, че за разчистването на отпадъците са използвани няколко багера и поне шест камиона (толкова се виждат в района), докато фирмата „Феникс Дупница“ извършва сортирането, балирането и складирането на ръка.
Относно липсата на реакция от страна на АПИ, въпреки наличието на сигнали, шефът на АПИ отговори така: „Множеството сигнали е само едно писмо от Община Дупница на 4 април 2018 г. Това е все едно аз да напиша писмо на Община Дупница, че поради проблем на пътя е застрашено тяхно съоръжение и трябва да вземат мерки. Нали се сещате кой е отговорен по Закона за управление на отпадъци за това тези камари от материали или отпадъци да не са тук“.
„Нашите служите, правейки обход, включително и поддържащата фирма не са установявали наличие на отпадъци под съоръжението. Вие виждате стената, която е до съоръжението. Във всеки един момент при най-малко подбутване те могат да попаднат под магистралата. Освен това недобросъвестни граждани могат да хвърлят през парапетите спукани гуми и други отпадъци“, каза още Терзийски и заяви:
„За да бъде решен проблемът, той трябва да бъде решен от други институции“.
По думите му последният доклад, в когото също не е имало данни, че под моста има струпани отпадъци, е от края на месец юли, т.е. приблизително две седмици преди избухването на пожара.
Шефът на АПИ посочи, че ще има санкционирани служители, за липсата на мерки преди инцидента, но само ако бъде доказана вината им.
Ясно се вижда, колко близо е стената от отпадъци до платното на магистралата, което днес ще бъде отворено за движение. |
Относно стената от вторични суровини, която продължава да се извисява от страната на лентата в посока София, която днес предстои да бъде пусната, Терзийски не пожела да коментира, тъй като материалите не попадат в сервитута на магистралата и не са работа на АПИ.
„На този въпрос могат да отговорят други институции. Не съм привърженик на това институциите да си говорят през медиите, но достатъчно много видях в последните дни вайкане, неистини и манипулативни твърдения по отношение на АПИ. За мен е недопустимо. Ние сме собственик просто на територията под съоръжението“, посочи той и добави, че
няма данни за договорки между АПИ и собственика на „Феникс-Дупница“ за складиране на материали под моста.
За Терзийски пък достатъчна проява на отговорност е, че от АПИ внесоха сигнал в прокуратурата в деня на пожара.
Георги Терзийски |
Както по-рано ви съобщихме, почти сигурно е, че днес ще бъде пуснато за движение, но само за леки автомобили, платното в посока София.
На място вече се извършва изпитване на съоръжението от представители на Института по пътища и мостове на АПИ, изпълнители и проектанти.
„Предварителните резултати са много обнадеждаващи и мисля, че следобед ще бъде пуснато движението към София. В другата посока съоръжението е по-увредено. Възложили сме по ЗОП в условията на форсмажор изпълнителят да извърши аварийни ремонти работи в рамките на четири месеца. Разбира се, нашата амбиция е това да стане много по-бързо. В момента завършва укрепването на платното посока София, за да осигурим максимално бързо неговото пускане,. След като пуснем лявото платно, ще започнат ремонтите дейности по дясното платно“, посочи Терзийски.
Ремонтът дейности ще струват 1 860 000 лв.
Скеле ще поддържа конструкцията, а платното за София ще бъде отворено само за леки коли.