В съобщение, изпратено до медиите, ръководството на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ” отговори на обвиненията на Здравната каса по случая с починалото 6-годишно дете. Вчера НЗОК сезира Агенция „Медицински надзор" и поиска проверка.
В становището на болницата се казва:
"Детето, независимо от тежкото вродено състояние, предшестващо и усложняващо последвалото онкологичното заболяване, е диагностицирано навреме и е лекувано по най-добрите стандарти и с най-добрите медикаменти. В резултат на това е постигната ремисия от над две години. Настъпилият рецидив преди около два месеца е наложил ново, интензивно лечение, отново съобразено с международните стандарти.
По отношение на детайлите за финансовото обезпечаване на лечението, непокривано от НЗОК по обичайния път, същественото е следното:
За тези повече от две години от родителите не са взети никакви средства за лечение, нито е предявявано искане за такова.
Дискусията около фактура, цени, дарителски сметки за лечение, дати на внасяне на документи и пр. засягат усложнената процедура за покриване на лечението извън списъка за реимбурсирани медикаменти на НЗОК. Тя създава напрежение и опасения не само сред близките и обществеността, но и отделя изключителен ресурс от времето на не многото лекари, които работят с една от най-тежките патологии – онкологичните заболявания при деца.
Не сме съгласни и имаме доказателствата на документи, с нито едно от твърденията, отправени в прессъобщението на НЗОК на 19 юни.
Съзнавайки, че проблемът е административен; че НЗОК едва от два месеца има отговорността за обезпечаването на този финансов ресурс; че детската онкохематология и осигуряването й с лекарства извън рутинното финансиране, изискват специфична компетентност, максимална оперативност и опростеност, ръководството на УМБАЛ „Ц. Йоанна – ИСУЛ” предлага среща с ръководството на НЗОК и ръководството на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” за изясняване на конкретния казус, но и за отстраняване на бъдещи възможни недоразумения."
Според майката на детето почти два месеца Касата не е взела решение по случая й, затова от болницата са поискали от нея да заплати близо 14 хиляди лева за проведеното лечение. От НЗОК твърдят, че има разминаване между сумите, които болницата е поискала от майката и от Касата. Забавянето е станало заради липсата на документи, които от ИСУЛ е трябвало да предоставят.