2000 автобуса ще спрат да превозват пътници за час и половина - между 14:00 и 15:30 ч. До решението се стигна, след като мнозинството в парламента отказа да оттегли подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара. Заседанието, на което Комисията по транспорт обсъди проекта премина със скандали и взаимни обвинения в лобизъм.
В протеста на автобусните превозвачи ще се включат фирми, пътуващи по междуградски линии. В стачката ще участват превозвачи от всички големи градове, като курсове между 14:00 и 15:30 ч. няма да изпълняват повечето фирми по дестинациите от София за Пловдив, Варна, Бургас, Варна, Стара Загора и всички големи областни градове.
Спрени междуградски автобуси ще има и в градовете Благоевград, Петрич, Перник, Търговище, Силистра, Хасково, Кърджали, Пловдив, Гоце Делчев, Монтана, Пазарджик. Градските линии засега няма да бъдат спирани, защото ще се създаде голям хаос.
Продажбата на билети не е спряла, въпреки обявения протест. Хората, които вече имат билети, и утре няма да могат да пътуват, ще бъдат обезщетени, обявиха компаниите. Подчертавам - автобусите ще тръгват по курсовете си, но с 1,5 ч. закъснение. Така че, на когото му се налага да пътува задължително, ще трябва да изчака. А отказалите се ще си получат парите обратно.
На продължилото 4 часа заседание на Транспортната комисия тежкотоварните и автобусните превозвачи и депутатите се изпокараха за Законопроекта за автомобилната камара.
Законопроектът, съставен от 12 народни представители, е подкрепен от само две браншови организации - Съюзът на международните превозвачи и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Те бяха обвинени, че зад гърба на всички останали хиляди фирми са работили по законопроекта, лобирайки за корпоративни интереси. Смятат, че целта е да се овладее сектора и посочиха, че само 700 фирми са се подписали под закона, а всички останали 13 700 не са.
Накратко, законопроектът предлага Българската автомобилна камара да предлага на министъра на транспорта да лицензира или не фирми-кандидати за лиценз и ще контролира дали фирмите спазват закона. Според протестиращите, обаче, ако се дадат такива правомощия на Камарата, това ще означава фирми-конкуренти да контролират други фирми-конкуренти.
Самите вносители на законопроекта от ГЕРБ и управляващото мнозинство са записали в мотивите, че Камарата се създава не само, за да представлява целия бранш, а и защото има съмнителни практики в Автомобилната администрация към Министерството на транспорта и проблеми, свързани с корупция.