Районен съд-Дупница потвърди санкция, наложена на мобилния оператор „Теленор“ по Наказателно постановление на Комисията за защита на потребителите, издадено по сигнал на дупничанин.
Съдът потвърди, че правата на клиента са нарушени, като не е изпълнен договорът за покупка на мобилен телефон, даващ гаранция за срок от 24 месеца, но намали първоначално наложената от КЗК глоба от 1000 на 500 лв.
Наказателното постановление на директора на дирекция „Контрол на пазарите“ при КЗК е съставено след проверка в магазина на „Теленор“ в Дупница, при която е установено, че дружеството отказва да приведе в съответствие с договора за продажба мобилен телефон, закупен на търговския обект.
Съгласно чл. 113, ал. 1 от ЗЗП когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба, а съгласно чл. 105, ал. 2 от ЗЗП продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.
В случая, видно от приложения сервизен протокол от 17.03.2016 г., потребителят е предявил за рекламация мобилен телефон със срок на гаранцията 24 месеца. При предаване на мобилния телефон са описани повреди „не отчита сим“; „изгорели пиксели по дисплея“; „отсрещната страна лошо чува“. При приемане на телефона за рекламация от страна на мобилния оператор е отразено, че апаратът няма особени белези, а като външни белези са посочени единствено „драскотини“ .
След изпращане на мобилния апарат в оторизиран сервиз е констатирано, че апаратът е с „деформиран корпус, вследствие на което основна платка и предния панел на апарата са дефектирали“ (видно от протокол за ремонт от 21.03.2016г.). С оглед констатираните повреди е отразено прекратяване на гаранционното обслужване.
От приетата по дело съдебно-техническа експертиза обаче е видно, че в случай на удар или падане на апарата, водещи до деформиране на корпуса на мобилния апарат, същите биха били видими още при първоначалния му преглед, като за установяването му не са необходими специални знания. Затова съдът не прие тезата на оператора, че уврежданията по корпуса не са могли да бъдат установени още при приемането на апарата от потребителя. Неоснователни са и твърденията, че констатираните увреждания са причинени от потребителя при употребата на телефона, тъй като няма данни уврежданията по корпуса да са съществували преди предаването на апарата за рекламация.
По силата на решението на Районен съд-Дупница „Теленор“ трябва да плати 500 лева глоба, наложена от КЗК и 177 лв. разноски за съдебно-техническа експертиза.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Кюстендил.