АПИ е могла, но не е взела мерки преди катастрофата на „Тракия“

DenNews.bg
06.07.2017
размер на текста:

 Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е можела да вземе някакви превантивни мерки от предишния ден, защото сметището до Ихтиман тлее от няколко дни.
Такава критика отправи бившият директор на Магистрална полиция Красимир Занев в сутрешния блок на БиТиВи по повод вчерашната тежка верижна катастрофа на АМ "Тракия".
По думите му, водещата версия за причината за катастрофата и досега е гъстият дим от горящото сметище.
"Метеоролозите се произнесоха и казаха, че в тези дни и часове мъгла на това място не е имало", допълни Занев.
Според него освен лошата видимост, причини за катастрофите са станали и несъобразената скорост на водачите и неспазването на дистанция.
"МВР са контролен орган - те само следят за изпълнение на закона за движение по пътищата, имат и превантивна функция. Като видят, че се създава предпоставка за ПТП, трябва да информират институциите", категоричен е Занев.
Според него от АПИ не са имали време да поставят предупредителни знаци за лошата видимост, тъй като сметището е пламнало отново вчера рано сутринта.
"Има екипи, които минават по магистралата, но това е станало за много кратко време и не са могли да реагират. МВР са си свършили работата, от Пътното също казаха, че ако са имали информация са щели да сложат знаци", допълва Занев.
Според него магистралите трябва да се оглеждат предварително, за да е ясно в какво състояние са те.

Междувременно стана ясно, че двуцифрено число сигнали (поне 10) са били подадени на телефона за спешни повиквания 112 за горящо сметище край Ихтиман рано сутринта вчера, преди верижната катастрофа. При нея пострадаха 30 души, а двама души, включително бебе, са с опасност за живота. Сигналите за горящото сметище са подавани от една седмица насам, защото от задимяването е имало много ниска видимост по магистралата, информира в. "Монитор". Освен сигналите, подадени на 112, на 29 юни според собствените си твърдения сигнал за запалване на сметището, но към екоинспекцията е подал и кметът на Ихтиман Калоян Илиев. Местната власт започнала да засипва с пръст сметището, но според експертите в дълбочина е останало тлееше огнище, което през почивните дни отново е предизвикало пожар. Сметището е едно от над 100 опасни открити депа в страната, които от 8 години Европейската комисия настоява да бъдат закрити. От тях в момента в експлоатация вече са само 32, като това в Ихтиман не е сред тях. То се нарежда в редиците на закритите, но все още нерекултивирани депа, чийто брой е около 70. Те са във висящо положение, като не е ясно кой точно ги контролира. Изказване пред радио "Фокус" на комисар Тошко Бързилов, началник на Националния оперативен център на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" от неделя гласи, че "няма опасност за движението по АМ "Тракия" заради пожара на сметището. Не били предприети и мерки за обезопасяването на пътя. По принцип отговорност за откритите сметища носят кметовете, а екоинспекциите са длъжни регулярно да ги проверяват. В случая с Ихтиман обаче местната власт е категорична, че вече не носи отговорност. От екоинспекцията обаче твърдят точно обратното – че по закон кметът е този, който трябва да наблюдава обекта до края. Още по-абсурдното пък е, че макар да е известен факт, че сметищата са лесно запалими, пожарната няма никакви регулярни контролни функции над тях. Според закона, за да вземе разрешение за експлоатация едно сметище се одобрява от пожарната, но след това тя вече не го контролира. През вчерашния ден шефът на АПИ Дончо Атанасов изкара три различни тези за катастрофата. Първо, пред БНТ, той посочи дима от сметището като основна причина. После, пред БНР, смени версията - утринната мъгла е основна причина. Накрая, пред "Дарик радио", Атанасов реши, че димът от сметището в съчетание с мъглата е довел до трагедията. Депото за отпадъци е горяло още миналата седмица. Официалните причини са "самозапалване" от високите температури. Пожарните екипи пък са пристигнали още в неделя сутринта и са започнали гасенето. Заради спецификата на терена обаче то можело да продължи още поне седмица. Причината е, че сметището просто тлеело в дълбочина и никаква техника не можело да достигне до мястото на бедствието, тъй като щяла да пропадне. За това било предприето само обливане с вода. Това обаче не спирало задимяването. Интересен факт е, че сметището е трябвало да бъде проверено точно в неделя от РИОСВ, като акцията е била част от повече от 30 инспекции в района. Сега главният секретар на МВР Младен Маринов обяви, че версията за сметището като основна причина за катастрофата се проверява.

 

Шофьорите да се движат с повишено внимание и съобразена скорост в участъка от км 45 до км 47 на АМ "Тракия"

Това предупреждение бе качено на сайта на АПИ в 23:48 часа снощи:
Шофьорите да се движат с повишено внимание и съобразена скорост в участъка от км 45 до км 47 на АМ "Тракия", поради намалена видимост от гъста мъгла и задимяване от сметище в района на магистралата.

Най-четено

Темите от "Страна"

Етикети