Нови правила за прием в първи клас ще бъдат въведени с наредба на Министерството на образованието и науката (МОН), чийто проект вече е публикуван на сайта на ведомството.
Проектонаредбата предвижда общините да разработват система за прием с водещ критерий близост на училището до постоянния/настоящия адрес на родителя/настойника.
Местната власт ще определя и прилежащи райони на училищата за обхват на учениците.
В територията на прилежащия район на средищните училища се включват и населените места без училища, от които са насочени учениците.
Децата, които отговарят на водещия критерий – близост до училището, ще се разпределят в следните групи:
- първа група - деца, чийто родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището и постоянният/настоящият му адрес не е променян в последните над 3 години преди подаване на заявлението;
- втора група - деца, чийто родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището повече от 1 година, но постоянният/настоящият му адрес е променен в периода през последните от 1 до 3 години преди подаване на заявлението;
- трета група - деца, чиито родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес в прилежащия района на училището, но постоянният/настоящият му адрес е бил променен през последната една година преди подаване на заявлението;
четвърта група - деца, чиито родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес извън прилежащия район на училището към деня на подаване на заявлението.
За разпределянето в групите ще се взема по-благоприятния за ученика адрес (постоянен или настоящ).
До общи критерии за прием на най-малките ученици се стигна след напрежението по приема на първокласници, което тази година ескалира и до жалби в прокуратурата, в големите градове и най-вече в София.
Когато броят на децата в определена група надхвърля броя на местата, децата в тази група ще се подреждат по следните допълнителни критерии:
1. дете с трайни увреждания над 50%;
2. дете с двама починали родители;
3. други деца от семейството, обучаващи се в училището;
4. деца, завършили подготвителна група в избраното училище.
Според мотивите на министъра на образованието Красимир Вълчев въвеждането на единен критерий за прием в първи клас е необходимо "за гарантиране равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик".