Старите тунели са строени без нужната хирдоизолация. Това е проблем, тъй като води до течове, замръзвания и корозия. Това обясни пред БиТиВи инж. Ясен Ишев от Научно-техническия съюз по транспорта.
Експертът подчерта, че през годините са правени ремонти на тунел "Ечемишка", но те не са били основни.
Припомняме, че в неделя жена загина в тунела, след като осветителна греда падна върху колата, в която тя пътувала.
През 2005 г. тунелът е бил обявен за опасен и че създава предпоставки за пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви.
Инж. Ишев е работил по виадуктите на "Хемус". Той призна, че при строежа им е имало занижено изискване на бетоновото покритие на армировката.
В момента на места по 90-метровите стълбове има оголена арматура. Експертите предупреждават, че това е слабост. Ишев обясни, че на следващия голям акведукт тази слабост е ремонтирана и е положена хидроизолация.
Инж. Иван Каралеев от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране предупреди, че проблемът с лошата пътна инфраструктура става системен. Той посочи, че не е ясно до каква степен са изпълнени предписанията от задължителното обследване на тунела.
По думите на Каралеев са въведени големи глоби и наказания за водачите на превозни средства, но не е ясно кой носи отговорността за лошото изпълнение на подобни инфраструктурни и транспортни съоръжения.
Експертът смята, че не са спазени дадените предписания и затова се е стигнало до срутването на цял конструктивен елемент. По мнението му навремето тунелът е бил добре изпълнен, щом съществува 33 години без основни ремонти. Инж. Иван Каралеев е категоричен, че няма съоръжение, което да се употребява толкова дълго време без поддръжка.
От своя страна пред БНТ експертът по пътно строителство Константин Жипонов изрази съмнения за допуснати пропуски още при самото строителство на тунела "Ечемишка". По мнението му е оставено известно разстояние между тунелната облицовка и скалната порода. Така с течение на времето се получавал дренаж, който акумулира вода и скалата се разхлабва.
Жипонов е категоричен, че ако се констатират пропуски, трябва моментално да се запълни луфтът с цимент от пясъчен разтвор. По думите му тези разстояния са започнали да нарастват с течение на времето и самият тунел се е превърнал в един огромен дренаж.