Разговорът между дупнишките актьори и общинския съветник от Обединен демократичен блок Костадин Костадинов продължава задочно, през социалните мрежи и медиите. Въпреки че те са се канили на среща, но така и не са я осъществили.
Както писахме, началото сложи изказване на Костадинов на сесията на Общински съвет в петък. Тогава той попита какво работят спортистите и артистите, че да получават субсидии от общинския бюджет. Последва предизвикателство от страна на актьора Иван Иванов с което той подкани Костадинов да научи 30 страници текст за новата пиеса, която дупничани готвят, а ако съветникът се справи за три месеца, актьорът ще му плати заплата на чистачка, защото токова е възнаграждението в общинския театър. На пресконференция вчера директорът на театъра Славо Пеев и актьорът Иван Иванов обясниха своята позиция. Отговорът не закъсня –
Костадинов иска оставката на директора, чието име не пожела да споменава, защото „има имена, които трябва да останат легенди, той има заслуги към възраждане на театъра в Дупница, но е време да излезе в пенсия”.
Причината е в тенденцията на финансовото състояние на театъра, проверено от общинския съветник за три години назад. А тенденцията показва увеличение на разходите и намаление на приходите и броя на постановките. За 2014-а година театъра е имал 40 000 лв. приходи, за 2015 г. сумата става 20 000 лв., а за тази година цифрата е едва 6 400 лв. За миналата година са играни седем постановки, а тази година една и предстои още една за празника на Дупница 19 октомври.
Големият въпрос е има ли проблеми в театъра и аз ли съм човекът, който може да коментира, попита Костадинов и цитира интервю в председателя на Съюза на българските артисти Христо Мутафчиев отпреди година.
„На въпрос, че кюстендилският театър е един от първите по приходи, а в Дупница актьорите се оплакват от ниски заплати, Мутафичев отговаря: В Дупница театърът е общински и ако имат някакви проблеми трябва да се обърнат към общинското ръководство. Аз, като председател на съюза не мога да следя къде какви проблеми има, но съм се старал да се намеся, когато ме потърсят. Следващ въпрос към Мутафчиев е дали не знаете, че актьорите получават заплати, а не правят спектакли. Отговорът му е: Театърът е общински и значи общината трябва да се грижи и да наблюдава дейността на артистите, явно контролът там е слаб. Но и театралната публика трябва да реагира, нали е обществото, а по принцип обществото трябва да реагира, когато нещо не е наред”, каза Костадинов и обясни, че от 2010 г. с решение на ОбС има правилник за устройството и дейността на театъра.
„В него пише много ясно и точно, това е един своеобразен договор между театъра и ОбС, какво трябва да прави и какво да не прави театърът. Сега питам кой си изпълнява задължения и кой не. Гласуваната субсидия за тетара е 157 000 лв. срещу нея театърът има предмет на дейност - създаване и представяне пред публика на спектакли, организира и представя музикални, танцови и театрални спектакли на своите състави, изпълнители и самодейни трупи, съобразно годишната работна програма. Акцентирам върху годишна работна програма. В моето изказване аз апелирах за промяна на начина на финансиране на бенифициентите на бюджетни средства. Желателно ми е те да представят предварителни програми. И то ясно и точно разписани с дейности и разходи, които ще се правят. Да направим сравнение с това което прави Европа-ние правим проекти, в които залагаме всяка стотинка и дейност. Вменено ли е на театъра да прави предварителна програма – вменено е, но аз не знам такава програма да е представена”, посочи Костадинов, който е и председател на икономическата комисия към Общински съвет-Дупница.
В правилника за дейността на театъра е записано, че годишната работна програма се утвърждава от експертна комисия, която се утвърждава със заповед на кмета и е от 8 души, включително представители на театъра.
„Връщам се на предизвикателството на Иван и питам кое налага актьорите да учат текстовете за 20 дни и да пият лекарства? Такава ли е атмосферата в този колектив, така ли се работи там, така ли директорът, мениджърът, добрият мениджър решава нещата- като кара хората да участ текстовете за 20 дни”, попита Костадинов, а факта, че ОбДТ има едно изиграно представление за тази година и още едно планувано, той коментира така:
„Много хора ме съветват и заплашват, че видите ли културата е много важно нещо. Аз питам
с какво това едно представление допринесе за културата в Дупница. Или може би фактът, че артисти циркулират из центъра и пият кафе ни прави културни деятели, получаваме култура?
Не е ли работа на хората, получаващи средства от бюджета, да си вършат определената дейност? Миналата година представленията са били 7, сега са 2 срещу 110 000 лв. Аз как да отговоря на призоваването на интелектуалци да излязат срещу лошите политици, в частност срещу мен? Да призова шивачки и общи работници, които взимат същата заплата, но работят всеки ден от 8 до 5. Разбира се, че няма да го направя. Нещата са несъпоставими, но в крайна сметка 150 000 лв. са си 150 000 лв. и трябва да има някакъв продукт и ясно разписана програма”.
Според него дори, ако наистина е трудно залата да се пълни при повече представления нищо не пречи да се направят представление за ученици. А в момента не само спектаклите са малко, но и не всички актьори са ангажирани: „в представлението, което предстои са ангажирани четирима артисти, а трима остават свободни, нека и те направят нещо, да има две постановки, може и моноспектакли”, посъветва общинският съветник.
Къде са самодейните, младежки и детски трупи, вменени в правилника. Защо този театър не развива подобна дейност, попита още Костадинов.
Той отправи критика и към начина на администриране на гостуванията на дупнишките театрали и приемането на гостуващи постановки.
Когато в Дупница идва гостуващ театър той наема залата и взима печалбата от билетите. „Механизмът на излизането на дупнишката трупа на чужда сцена не ми беше ясен, но проучих как стават нещата и ми се изясни. Прекрасно е, че прославят името на Дупница, но плащанията стават на ръка, без отчет. Има един частен организатор, който плаща някаква сума неясно как на директора, за да играе трупа в Пловдив, например. От къде са средства на този организатор никой не знае. Нашият директор взима парите кеш и кеш се разплаща с шофьора на автобуса, с гостуващите актьори. Не се знае колко е платено, той колко е платил. На вас струва ли ви се нормална подобна организация? Ако това е мениджърски подход, извинете ме много. Какво му пречи на директора да продаде билетите, които са с щампата на община Дупница и след това да отчете какво е получил като приход?”, каза още Костадинов и посочи, че според него е
време директорът да подаде оставка,
„Дори го приканвам лично да подаде оставка. Да, той има своите заслуги, разбира се. Той помогна за възраждането на театъра в Дупница, за привличането на звезди, забележете, щатни звезди от ранга на Ивайло Захариев. Това е огромен принос за Дупница, но с оглед на тенденциите – намаляване на приходи и увеличаване на разходи, е редно сам, достойно да излезе в пенсия и да почива, с оглед и на неговата възраст”, посочи още съветникът от ОДБ и се оплака, че
няма къде да заведе двете си деца събота и неделя – „на кое спортно или културно мероприятие да ги заведа?”
И то на фона на твърде многото хора, които получават средства от общината за култура и спорт.
„Желанието ми не е да им вземем тези средства, а точно обратно - да им дадем повече, но тези хора да правят мероприятия. Да има ясен календар. Това може да стане само, ако общинските съветници споделят моето предложение за финансиране, т.е. финансирането да не бъде във формата на субсидия, а да бъде във вид на представена програма, ясна и точна програма по която се плащат конкретна дейност”, обясни още Костадинов и изрази увереност, че ако хората в спорта и културата го разберат, то самите те ще поискат този начин на работа да бъде приложен.