Пари на данъкоплатците текат към десетки инициативни комитети, за да разясняват референдума на Слави

DenNews.bg
18.10.2016
размер на текста:

По 40 000 лв. от държавния бюджет т.е. пари на данъкоплатците, получават инициативни комитети, за да провеждат своята информационна кампания за референдума на „Шоуто на Слави”. Това е факт, след като Върховният административен съд гарантира правото на ЦИК да преценява поотделно дали дадена интернет медия има "национален обхват" и дали може в нея да се харчат тези пакети от по 40 000 лева. Стана ясно, че през последно време са се нароили инициативни комитети, които уж изглеждат различни, с различни лица и имена, но зад тях на практика често стои едно и също лице. Това своебразно "клониране" на инициативни комитети води до опасението, че пари на данъкоплатците за разяснителна кампания изтичат през т.нар. медийни пакети - за политически субекти, които нямат държавна партийна субсидия. Пример, представен в ефира на bTV, е свързан с инициативните комитети, учредени към Единната народна партия (EНП). Става дума за структури в Пирдоп и Пловдив. В инициативният комитет на Надка Готева в Пирдоп присъстват много от членовете на ЕНП. Другият инициативен комитет в Пловдив на Наташа Димитрова също е свързан с Единната народна партия. Валентина Василева, председател на ЕНП, заяви, че пари през инициативните комитети не минават. Инициативните комитети подписват ваучери с медиите и ЦИК и държавата одобряват и превеждат парите.
Ангел Гаджев от Инициативен комитет "Гражданско общество срещу привилегиите на партиите" посочи, че инициативни комитети са се обединили в алианс, за да могат да разясняват въпросите за референдума. По думите му досега били 7, водели преговори с още 3 инициативни комитета. Междувременно в интервю за bTV вицепремиерът и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова каза, че е трудно да се предвидят схемите, по които се опорочава вотът. За всеки един от изборите те се разнообразяват. Бъчварова обясни, че по-доброто работене с личните данни е административна мярка, не толкова политическа.
В края на септември тази година стана ясно, че 23 инициативни комитета, повечето от тях учредени от напълно неизвестни личности, ще си поделят близо един милион лева субсидия от държавата за разяснителната кампания по референдума, иницииран от „Шоуто на Слави“. Според Изборния кодекс, всеки регистриран инициативен комитет има право на 40 хиляди лева, за да агитира в медиите. Относно новината за учредените 23 инициативни комитети, които ще агитират в медиите, сценаристът Филип Станев уточни, че всъщност инициативните комитети са общо 37, а не 23, което увеличава общата сума на субсидията от близо един милион на 1 480 000 лв. Бройката се увеличава заради това, че има и комитети на партии, които са се регистрирали за референдума. Тогава Слави Трифонов реагира по темата като заяви, че тъй като той и неговите колеги са Инициативният комитет на референдума, те не желаят да взимат тези 40 000 лв. за медийно отразяване. "Ние имаме телевизионно шоу и правим това нещо с гражданска позиция. Не искаме тези пари", каза още Трифонов.
Източник: actualno.com

Най-четено

Темите от "Страна"

Етикети