Джамията в Дупница е запазена от българите като храм на културата и изкуството

Десислава Панайотова-Янкова
13.06.2014
размер на текста:

Дупнишката Джамия е храм. Храм и то свещен, не по-малко от Божи гроб или Мека. Дупнишката Джамия от десетилетия не е спирала да слуша молитви, но вярата й няма нищо общо с религиите по закона за вероизповеданията. Защото Джамията е храм на изкуството и културата, а молитвите й са онези провокации на творците, които най-категорично доказват че има Бог, за когото не е важно името, а успокоението, силата и желанието за живот; копнежът да израстеш, да разбереш тайнството, да се докоснеш до енергията на невидимото; да създаваш, опазваш и разпространяваш красотата и посланието на доброто.
Убедена съм, че повечето от вас, точно като мен, не си помислят да оспорват факта, че Джамията е храм, но не само оспорваме, но и доказваме, че тя не е дом на вероизповедания, различни от религията на изкуството.
Джамията е съхранена и възстановена, поддържана и обгрижвана от гражданството на Дупница именно като център на духа, свободен от тежестта на религиите и писанията на свещените книги, които разделят човечеството и човеците на „крива” и „права” вяра. Духът, който ни обединява без значение дали имаме на врата си кръст или на главата си забрадка, дали вярваме в икони или в прераждането...
Е, разбира се, в едно от многото начала на изстрадалата ни Родина, принуждавана от изпитанията на историята да действа прагматично, сградата първоначално е била използвана за затвор.

 

„След Освобождението цялото мюсюлманско население се изтегля от Дупница, като цифром и словом тук остават 15 мюсюлмани. В онзи момент, младата българска държава не е разполагала с достатъчно обществени сгради и затова Джамията е превърната в затвор. Началник на затвора е бил самият Яне Сандански. През 1924 г. археологическо дружество „Царичина” записва в устава си, че сградата трябва да бъде запазена като старина и защото е построена върху основите на стар православен храм. Там е записано, че името на черквата е било Св. Георги. Така Народното събрание предава собствеността върху сградата на „Царичина” за разполагането на музей. Джамията оцелява благодарение на нас, дупничани. Оцелява като храм на изкуството и ние се гордеем, че сме съхранили тази старина, паметник на културата”, това припомни директорът на Регионалния исторически музей в Дупница Анелия Геренска по време на бдението пред Джамията днес. Около 300 дупничани се събраха по призив на кмета Методи Чимев, за да кажат, че Джамията в града ни е паметник на културата и градска галерия.
Под звуците на възрожденски песни кметът, екипът му, общественици и граждани се хванаха за ръце и обградиха галерията с жива верига, като така показаха категоричното си мнение за претенциите на Главно мюфтийство за собствеността върху сградата, а именно, че дупнишката джамия е българска и ще остане паметник на културата. Над 90 сгради в България са заплашени да бъдат превърнати в действащи джамии, включително и тази в Дупница, ако Апелативен съд-София днес потвърди, че настоящото Мюсюлманско изповедание е правоприемник на съществуващото такова по време на Османската империя. Това би повлияло на хода на делата, които текат в окръжни съдилища и за момента са спрени.


Този казус не е за правото на вероизповедание, а се отнася до посегателство върху една сграда,

 

каза кметът Методи Чимев. Той за пореден път повтори, че не може и няма претенции към свободното изповядване на религия, но собствеността върху Джамията е общинска, с акт от 1924 г., а от 1968 г. тя е паметник на културата.
„Искрено се надявам на разумно съдебно решение. И ние можем да кажем, че Одрин е български, нали?”, каза още кметът.


 

Къде е отчето?! 

 

Този въпрос, пълен с разочарование си задаваха присъстващите на бдението, защото въпреки обещанието си, а призванието си, архиерейският наместник на Дупнишка духовна околия отец Георги Паликарски не се появи. Подобно на свещениците ни водили войски и чети в победоносни и смъртоносни битки, Паликарски досега винаги е благославял битките на дупничани, като при опита за отделянето ни от Кюстендилска област.

 

Отсъствието на свещеническа ръка вдигната в благословия за успеха на поредната справедлива кауза шамароса дупничани.

 

Не защото, колкото и да не искаме, въпросът е до вероизповедания, а защото е справедлива, обединяваща кауза на гражданите, вярващите, българите.
Появиха се съмнения, че „началството е забранило на архиерейския наместник да се появи на бдението”. Пред екипа ни той се извини със съдебно дело в София, за което разбрал едва сутринта. С недомлъвки обаче отец Паликарски потвърди, че не е трябвало да бъде пред Джамията днес.
Другото обяснение за отсъствието му е, че не е трябвало да присъства, защото можело да има партийни знамена. Припомняме, че при първите протести при старта на съдебното дело за Джамията в Окръжен съд, Паликарски бе редом със активисти и знамена на Атака и ВМРО пред Съдебната палата в Кюстендил.
„Не знам. Какво да направя”, така отговори той на въпроса ни защо не е изпратил останалите дупнишки свещеници или поне един от тях. Припомняме, че Паликарски и почти всички свещеници от Дупница отслужиха литургия пред Джамията преди година, след като се разбра за претенциите на Мюфтийството.

 

Къде е отчето, остава без смислен отговор, но дали да се чувстваме сираци

 

Защото отсъствието на свещеник и на успокоителния блясък на кръста може и да обърка и без това занемарените редици на християните, но пък потвърди, че въпросът със собствеността на Джамията не е до религия, а до правда, а тя е в историята и е историята. Джамията е храм, но на културата и изкуството. Джамията е обществена сграда, отворена за всеки.

 

 

Кирил Чакъров, треньор в боен клуб Марек:

Изобщо да не си го помислят!


Според мен това не може да се случи тук, защото Дупница е патриотичен град. Всичко, което се случва в държавата, тръгва от Дупница. Така че изобщо да не си го помислят, защото и дори съдът да го реши ние хората няма да им позволим изобщо да припарят тук в Дупница. Призовавам и в другите градове да стане същото, защото както се очертава в България лека-полека почваме да изчезваме като нация. Младите хора заминават за чужбина, тука остават само нашите баби и дядовци, които вече нямат сили. За това призовавам със сетни усилия да се съюзим и да си запазим нашата хубава държава.

 


Димитър Даков, гражданин:

 

Не трябва да позволяваме да купят „мюсюлмани”

 

Ние няма да позволим това да се случи, тук си е изконно българско. Но някой може да плати на 50-60 роми по 50 лева примерно да ги направят мюсюлмани. Ще построят и минаре и ще си продължават по този начин. Не трябва да го допускаме!

 

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ ДНЕС В РУБРИКАТА ДЕНЯТ В СНИМКИ

ПРИПОМНЕТЕ СИ НАЧАЛОТО НА САГАТА ТУК

И КАКВО КАЗА ОТЕЦ ПАЛИКАРСКИ ПРЕДИ ГОДИНА ТУК

Най-четено

Темите от "Общество"

Етикети