Десетки излязоха в защита на пилота Янко Стоименов

DenNews.bg
09.01.2013
размер на текста:

Десетки излязоха на протест в защита на българския пилот Янко Стоименов, осъден на 123 години затвор в Гърция, пред посолството на Южната ни съседка в София. От Съюза на транспортните синдикати у нас, организатори на протеста, внесоха в посолството декларация в подкрепа на пилота.
Стоименов е подсъдим за най-жестоката катастрофа в историята на Гърция, при която преди 8 години загинаха 121 души.
Самолет на кипърската авиокомпания Хелиос Еър се разби край Атина, като при инцидента загинаха всички на борда. Гръцките разследващи приемат, че катастрофата е причинена от човешка грешка на пилотите, а Стоименов е отговорен като главен пилот на авиокомпанията. В същото време срещу българина се води и кипърски процес, в който на този етап Стоименов е оправдан.
В деня на катастрофата Стоименов дори не е бил на работа. Той твърди, че самолетът и преди е правил проблеми с херметизацията. Експерти са категорични, че превключвателят е бил в автоматичен режим и отхвърлят версията за грешка на пилотите. Докладът им на практика разбива цялата теория на обвинението в Гърция.
Протестиращите смятат решението на гръцкия съд за неаргументирано и посочват редица процедурни нарушения в хода на делото.
„Това не е личен проблем, не е само личен проблем. Ако днес бъде разрешено, това нещо да се случва в съвременна Европа, утре жертвата може да бъдете вие”, казва съпруга на пилота Антоанета Стоименова пред БНТ.
От Съюз на транспортните работници в България изразиха несъгласие с криминализирането на авиационните произшествия. Неговият председател Екатерина Йорданова заяви пред bTV, че разполагат с доказателства за нарушаване на човешките права по казуса, тъй като няма нито един експерт, който да открие основания за обвиненията.
Според европейското законодателство в една авиокомпания има четири отговорни поста – директор „Летателна експлоатация”, технически директор, директор по обучение и директор „Наземно обслужване”. Янко Стоименов е главен пилот и той е подчинен, изпълнява средни мениджърска функция.
В предаването „Тази сутрин” пилотът Йордан Колев обясни още, че няма как пилотите на злополучния полет да са некомпетентни, тъй като на всеки шест месеца има проверки за професионалните им способности. А през такава те са преминали.
От бранша определиха процеса като опасен прецедент и обявиха, че с днешния протест ще търсят официално подкрепата на цялата българска общественост.
Делото в Гърция на последна инстанция бе отложено за 16 януари.
 

Най-четено

Темите от "Страна"

Етикети