“Шемет” на гениалния Алфред Хичкок вече е най-добрият филм за всички времена и за първи път през последните 50 години измести досегашния първенец “Гражданинът Кейн” на Орсън Уелс, информира vesti.bg.
Много от филмите на Хичкок завършват с неочакван обрат и имат напрегнат сюжет с насилие, убийства и престъпления, макар че често криминалната загадка служи само за отвличане на вниманието от психологическото изследване на героите. Филмите му подтикват много размишления върху въпросите от психоанализата и съдържат силен сексуален подтекст.
Алфред Хичкок режисира повече от петдесет пълнометражни филма в рамките на кариера си, продължила шест десетилетия. Често е определян като най-великият британски режисьор, той е класиран пръв в анкета сред британски кинокритици, проведена през 2007 година.
Американският игрален филм “Шемет”, режисиран от “лудия” гений, е по сценарий на Алек Копел и Самюъл Тейлър, по едноименния роман на Боало-Нарсьожак. Главните роли се изпълняват от Джеймс Стюърт, Ким Новак и Барбара Бел Гедис.
В основата на сюжета е пенсиониран полицай (Джеймс Стюърт), нает от свой далечен познат като частен детектив, за да проучи странното поведение на неговата съпруга (Ким Новак).
При своето излизане филмът получава противоречиви отзиви, но с годините започва да бъде по-високо оценяван и днес често е определян като една от класиките на Хичкок и дори като един от най-значимите филми на всички времена.
В класациите започва да се появява едва след смъртта на Хичкок през 1980 г..
846 филмови критици, кинематографисти и разпространители от цял свят са участвали в подреждането, което се прави от 1952 г. веднъж на десет години. Организатор е списанието на Британския филмов институт Sight and Sound magazine.
През 1952 за най-добър филм е обявен италианският "Крадци на велосипеди" на режисьора Виторио Де Сика от 1948 г., а след това - от 1962 винаги на първо място е поставян "Гражданинът Кейн".
Според Ник Джеймс, редактор в изданието, тазгодишните резултати показват промяна в културата на филмовата критика.
Ето новата листа Топ 10 на авторитетното британското списание:
1. “Шемет” ( Vertigo, 1958)- реж. Алфред Хичкок
2. "Гражданинът Кейн", (Citizen Kane, 1941) - реж. Орсън Уелс;
3. "Токийска история" (Tokyo Story, 1953) - реж. Ясудзиро Одзу;
4. "Правилата на играта" (La Regle dejeu, 1939) ,реж. Жан Реноар;
5. "Изгрев: Песен за две човешки души" (Sunrise: A Song of Two Humans, 1927) – реж. Фридрих Вилхелм Мурнау;
6. "2001: Космическа одисея" (2001: A Space Odyssey, 1968) - реж. Стенли Кубрик;
7. "Търсачите" (The Searchers, 1956) - реж. Джон Форд;
8. "Човекът с кинокамерата" (Человек с киноаппаратом, 1929), реж. Дзига Вертов;
9. "Страстите на Жана Д'Арк" (The Passion of Joan of Arc, 1928) - реж. Карл Теодор Драйер;
10. "8 1/2" (1963), реж. Федерико Фелини.
От първите десет в последната класация през 2002 г. са отпаднали "Кръстникът" и "Кръстникът II" (The Godfather and The Godfather Part II, 1972 и 1974) - на Франсис Ф. Копола - от четвърто място, сега на 21-во, "Броненосецът Потьомкин" на Сергей Айзенщайн - от седмо, сега на 11-то място, и "Аз пея под дъжда" (Singin' in the Rain, 1952) реж. Джин Кели и Стенли Донън - който е бил на десето, а сега е на 20-то място.