Свлачище заплашва да глътне жп линията при тунела в Дупница

В коритото на река Джерман са паднали дори и защитните подпори, направени при строежа на втората тръба на Е-79

Даниела Методиева
11.04.2011
размер на текста:

Опасно свлачище се е образувало на метри от жп линията и главен път Е-79 при тунела край Дупница, а земни и скални маси продължават да се свличат в коритото на река Джерман. Част от подпорната стена, която бе отнесена и пропадна в коритото след пороя през декември миналата година, все още не е укрепена и това е причината да се ускорява още повече свлачищния процес. Две от направените укрепителни инжекции заради строежа на втората тръба на тунела на Е-79 вече са поддали и са пропаднали заедно с подпорната стена. Под едната от тях ясно се вижда как има и пропукване в скалата. Това е причината хората, живеещи на другия бряг на реката на улица „Пиротска” сериозно да се притесняват за сигурността си. Те се оплакват, че от работата на турската фирма „Тинса Ерко”, която направи урепването на ската заради строежа на втората тръба на тунела къщите им са се пропукали. От вибрациите по време на пробиването на тръбата, а сега от преминаващите влакове и огромният поток от коли в двете тръби на тунела на Е-79 тези процеси също са започнали да се ускоряват.
Докато течаха строителните работи по втората тръба на тунела край Дупница, които се проточиха около 4 години, през лятото на 2008-а година се наложи да бъдат спрени временно, тъй като в старата тръба се появиха пукнатини. След като от турската фирма „Тинса Ерко” увериха, че са свършили цялата си работа по укрепване, на 23-и декември 2008-а година бе направено официалното откриване и втората тръба бе пусната с гърмящи бутилки шампанско.
На пускането на втория тунел край Дупница присъстваха мениджърът на „Тинса Ерко” Левент Йозал, шефовете на Областното пътно управление в Кюстендил Драгомир Гочев и на КАТ “Пътна полиция” Йордан Гаврилов.
Тунелът бе пуснат с уговорката да бъде отворен временно, тъй като няма Акт 16.
Седмица по-рано бе издаден Акт 15, след като две комисии от Национална агенция "Пътна инфраструктура" извършиха оглед на тръбата.
Пускането на втората тръба на тунела край Дупница стана факт 4 години след началото на строителните работи. Проектът бе спечелен от турската фирма “Тинса Ерко”, дъщерна на консорциума „Тинса”. Тя спечели конкурса за строителството, като предложи най-ниската цена от 4 млн. и 63 хил. евро.
Втората тръба на тунела бе изградена по проект, реализиран по програма ФАР Трансгранично сътрудничество България-Гърция. Надзорът бе възложен на английската фирма „Мот Макдоналд”. Откриването на обекта се забави заради допълнителни укрепителни работи заради наличието на свлачищни процеси в района. Това наложи да бъдат поискани още средства за довършването на тунела, като крайната сума се оказа 7,139 млн. евро. Гаранционният срок, в който турската фирма „Тинса Ерко” има ангажимент да поддържа обекта, бе 1 година.
Проектът за изгражднето на втора тръба на тунела бе започнат още преди 31 години, но заради проблеми с укрепването на ската бе спрян преди 20 години.
 

Най-четено

Темите от "Дупница"

Етикети