80% от влаковете у нас незаконни, нямат сертификат за безопасност

DenNews.bg
08.10.2010
размер на текста:

Без документ за безопасност е и служебният влак на БДЖ, който се сблъска челно с международния влак от Букурещ за София.

Софийският административен съд реши, че локомотивите и вагоните на БДЖ с изтекъл сертификат за безопасност се движат в нарушение на Закона за железопътния транспорт, съобщи "Медиапул".
Около 80% от подвижния състав на железниците е с негодни сертификати. Решението на съда е в полза на заповед от 18 май 2010 г. на вече бившия изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Симеон Ананиев, с която се забранява движението на локомотиви и вагони с негодни сертификати, уточнява агенцията.
Разпореждането на Ананиев е обжалвано от БДЖ, но съдът намира жалбата за неоснователна. Решението на САС може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок след уведомяване на страните по делото, но там жалба все още не е постъпила, показва справка на "Медиапул".
В края на април тази година се разбра, че е изтекла валидността на сертификатите за безопасност на локомотивите и вагоните на БДЖ . Тези документи са задължителни според Закона за железопътния транспорт, издават се от Националния изследователски институт по транспорта и важат 5 години.
Тогава ръководството на железниците призна за скандалното нарушение и обясни, че първо за да спазят закона трябва едва ли не да спрат работа и второ – че ще стартират процедура по подновяване на сертификатите. Това до ден днешен не се е случило. Обяснението е, че от БДЖ преговаряли с транспортния институт за по-изгодни условия, тъй като сега им искали 6 млн. лв. за преглед на всички машини, а дружеството не разполагало с тези пари.
Без документ за безопасност е и служебният влак на БДЖ, който се сблъска челно с международния влак от Букурещ за София в понеделник сутринта. Информацията е потвърдена пред "Медиапул" от шефа на железниците Пенчо Попов.
Според агенцията тъкмо заповедите на Ананиев са една от причините за отстраняването му от длъжност, което съвпадна с катастрофата край Драгоман. Уволнението на Ананиев било подписано от транспортния министър Александър Цветков предишната седмица, но успели да му го връчат в деня след катастрофата. Имахме несъгласия с транспортния министър за политиката в железниците, казва самият Ананиев.
Той заяви, че ще сезира прокуратурата, за това, че влаковете на БДЖ продължават да се движат в нарушение на закона заради изтеклите сертификати и предупреди, че след 31 декември влаковете ще са в още по-сериозно нарушение, защото тогава ще е изтекла и т.нар. ревизия. Тя представлява технически преглед, който се извършва на всеки две години във вътрешни депа или външни заводи. За нови ревизии няма заделени средства, нито има време, каза Ананиев.
 

Най-четено

Темите от "Страна"

Етикети